پلاتس گزارش داد:

تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت

12:20 - 1400/01/18
در هفته‌ای که گذشت قیمت بسیاری از محصولات پتروشیمی در بازارهای وارداتی آسیا زیر فشار قرار گرفت. در این میان محصولاتی مانند پی‌وی‌سی، مونواتیلن گلایکول و استایرن توانستند معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان ببرند.
تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: تقاضا برای اتیلن از سوی صنایع پایین‌دستی در جنوب شرق آسیا وضعت مناسبی را تجربه نمی‌کند و همین امر باعث شده برخی از محموله‌های این محصول روانه بازار چین شوند. به تبع این امر محدودیت عرضه در بازار چین مرتفع شده و همین امر قیمت را زیر فشار قرار داده است.

پروپیلن: بازار پروپیلن نوسان قیمت اندکی را در هفته اخیر پشت سرگذاشت. به گفته فعالان بازار، میزان تقاضا از سوی واحدهای تولید پلی‌پروپیلن کمی بهبود یافت و همین امر نیز بازار را به تعادل نسبی رساند. با این وجود مشتریان چینی این هفته بخش عمده‌ای از نیاز خود را در بازار داخلی این کشور تامین کرده و چشم به بازار وارداتی نداشتند.

پی‌وی‌سی: تولید کنندگان بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا قیمت فروش محصولات خود را در قراردادهای ماه اگوست افزایش دادند که این امر بر قیمت‌های نقدی تاثیر شایانی داشت. در عین حال با کاهش تمایل چینی‌ها برای خرید محموله‌های آمریکایی به علت مشکلات ناشی از تعرفه های وارداتی، سطح عرضه پی‌وی‌سی در بازار کمی کاهش یافته است.

پلی‌اتیلن‌: کماکان تقاضا برای انواع پلی‌اتیلن در بازارهای آسیایی ضعیف بوده و همین امر به افت قیمت این محصولات دامن زده است. به صورت فصلی در ماه‌های ژوئن و جولای شاهد افت تقاضا برای پلی‌اتیلن از سوی صنایع پایین دستی هستیم.

پلی‌پروپیلن: تقاضا برای پلی‌پروپیلن این هفته در سطح مطلوبی نبود و در عین حال عرضه این محصول در داخل چین روندی صعودی را تجربه کرد. فعالان بازار از باز شدن پنجره آربیتراژی میان آسیا و آمریکای لاتین خبر می‌دهند اما کماکان محموله هایی به سوی این منطقه ارسال نشده است. قیمت در آمریکای لاتین هم اکنون300 دلار بالاتر از آسیاست.

بوتادین: تقاضا برای بوتادین از سوی صنعت تولید کائوچوی مصنوعی کماکان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. در عین حال بوتادین در بازار داخلی چین این هفته در سطح 12 هزار و صد یوان معامله شد که این رقم برابر با 1505 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است. پایین‌تر بودن قیمت داخلی نسبت به بازار وارداتی، تقاضای واردات بوتادین را بسیار کاهش داده است.

استایرن مونومر: این هفته نگرانی‌هایی در زمینه اخلال در عرضه استایرن در بازار داخلی چین وجود داشت و همین امر به رشد قیمت این محصول دامن زد. به علت شرایط بد جوی در شرق چین، انتظار می‌رفت روند تولید در برخی واحدهای تولید کننده استایرن مختل شود اما در نهایت خبری از بروز نقص فنی یا تعطیلی اجباری این واحدها به دلایل امنتی به گوش نرسید.

مونواتیلن گلایکول: تعطیلی خارج از برنامه تعدادی از واحدهای تولیدی در شرق آسیا باعث کاهش ملموس عرضه MEG در برهه کنونی شده است. در عین حال میزان محموله های ارسالی از سوی اورپا به شرق آسیا کاهش یافته و همین امر نیز وضعیت کمبود عرضه در این بازار را تشدید کرده است.

تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت17