همزمان با سخنرانی‌های مقام‌های دو کشور مطرح شد

سیگنال‌های مذاکره ایران و آمریکا

12:12 - 1400/01/18
با پالس‌های مثبت آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران، نشانه‌های نرمش در رفتار طرف ایرانی هم به چشم میآید. به گفته سخنگوی دیپلماسی ایران آمریکا البته باید مذاکره با ایران را در سایه تهدید فراموش کند.
سیگنال‌های مذاکره ایران و آمریکا

دنیای بورس: هم ایران و هم ایالات متحده آمریکا بعد از جدال لفظی چند روز اخیر در صحنه دیپلماسی سیگنال‌های مثبتی را ارسال کردند؛ در حالی که ترامپ و نیکی هیلی از آمادگی برای آغاز مذاکرات با ایران ابراز تمایل کرده‌اند که طرف ایرانی نیز امروز با شروطی مذاکره با آمریکا را رد نکرده است. بر مبنای صحبت‌های امروز بهرام قاسمی؛ سخنگوی وزیر امور خارجه ایران آمریکا باید مذاکره با ایران را در سایه تهدید فراموش کند. از دید تحلیلگران سخنان دو روز گذشته طرف‌های آمریکایی و ایرانی خود نشانه‌های مثبتی از آغاز احتمالی دور جدیدی از مذاکرات را به دنبال دارد. البته شاید اندکی زود باشد که بحث انجام مذاکرات را پیش کشید اما کنارزدن فشارها و تهدیدها می‌تواند نوید دریچه‌های جدیدی برای باب آغاز مذاکره باشد.

آمریکا اگر چه به مثابه الگوی کره شمالی بر آمادگی برای مذاکره با ایران تاکید دارد و بعد از توییت‌های تهدیدآمیز در چند پالس مثبت زمینه و بستر را فراهم کرده‌ اما ایران تاکید دارد آمریکایی‌ها در پی تکرار تجارب شکست خورده و دیرین خود نباشند. سخنگوی دیپلماسی اقتصادی کشور می‌گوید: امروز هم چون دیروز و بیش از آن اعتمادی به گفتار و کردار دولتمردان آمریکا برای گفتگو آن‌هم از نوع آمریکایی آن وجود ندارد. ایران بارها تاکید کرد در قبال اقدام‌های تهدیدآمیز آمریکا واکنش برابر از خود نشان می‌دهد و اقدام‌های مشابهی را دنبال خواهد کرد.

آمریکا پس از خروج از برجام قصد دارد در دو گام به تاریخ 15 مردادماه و 13 آبان‌ماه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کند. هدف آمریکا از اعمال دور جدید تحریم‌ها قطع صادرات نفت ایران و تلاش در جهت منصرف کردن شرکای اروپایی و آسیایی ایران برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

ایران اما بارها تهدیدها و فشارهای آمریکا را ظالمانه و دور از انصاف اعلام و تاکید کرده در تلاش است با اروپا بدون حضور آمریکا در معاهده برجام باقی بماند. البته شرط ایران برای ماندن در برجام فروش کامل نفت خود و تسهیل روابط بانکی و حمل‌ونقلی با شرکایش در اروپا و آسیا است. طرف اروپایی هم سعی دارد با ارایه پیشنهادی ایران را به ماندن در برجام راضی نگه‌دارد و در این مسیر البته دست به ابتکار عمل‌هایی هم زده است اما فعلا دو طرف به نتیجه رضایت بخش و عملی دست نیافته‌اند.

تحلیلگران اعتقاد دارند یکی از دلایلی که باعث شده ایران و اروپا نتوانند به توافق برسند بحث فشارها و تهدیدهای آمریکا و بحث تحریم‌های ثانوی پیش‌روی شرکت‌های اروپایی و آسیایی است که مانع اساسی حضور آنان در ایران است. اروپا در تازه‌ترین تصمیم خود تاکید دارد ایران باید حضور در کارگروه ویژه مالی موسوم به FATF را بپذیرد تا اروپا بتواند گام‌های مطمئن‌تری را برای ازسرگیری توافق‌ها بردارد. دیشب هم البته دادگاه لاهه در نامه‌ای به مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شکایت ایران به صراحت تاکید کرده آمریکا نباید فعلا اقدامی علیه ایران انجام دهد.

با مولفه‌های جدید پیش‌رو به نظر مقدمه تغییر جهت بازی در صفحه شطرنج دیپلماسی در حال آشکار شدن است. ممکن است در صورت تداوم پالس‌های مثبت در گام اول حداقل بحث مذاکره و گفت‌گوی ایران با آمریکا از مرحله فشار و تهدید به حالت عادی درآید و در گام‌های بعدی باید منتظر ابتکار عمل مردان صحنه دیپلماسی دو کشور بود که چه تصمیمی در خصوص سرنوشت برجام و روابط دو کشور با همدیگر خواهند داشت.