چهار اهرم تشویقی ـ تنبیهی برای افزایش عرضه و کاهش احتکار ملک فعال می‌شود

جراحی مالیاتی بازار مسکن

12:04 - 1400/01/18
لوایح «افزایش عرضه مسکن کم‌متراژ و کاهش احتکار زمین با اهرم‌های مالیاتی»، برای تصویب در هیات دولت، به معاون اول رئیس‌جمهور تحویل شد. وزیر راه و شهرسازی بعد از ارائه متن «تغییر قانون مالک و مستاجر برای تعیین سقف رشد اجاره‌بها»، نسخه «اصلاح قوانین ساماندهی مسکن و مالیات‌های مستقیم» را نیز به دولت ارائه کرد و خواستار بررسی فوری آن در دولت و مجلس شده است.

دنیای اقتصاد: متولی بخش مسکن با جراحی مالیاتی بازار ملک، ۵ هدف را دنبال می‌کند که شامل «افزایش طول مدت اجاره آپارتمان‌ها به ۲‌سال»، «افزایش عرضه واحدهای زیر ۱۰۰ مترمربع در شهرها»، «کاهش خانه‌های خالی»،‌ «افزایش عرضه زمین مسکونی» و همچنین «افزایش عرضه مسکن اجاره‌ای» است.

در صورت تصویب لوایح جدید، شکل رایج معافیت موجران از پرداخت مالیات - که مبنای فعلی آن، سقف مشخصی از متراژ است - تغییر می‌کند و این معافیت به اجاره‌نامه‌های ۲‌ساله و بیشتر تعلق می‌گیرد.

آخوندی از دولت خواسته مسوولیت شناسایی «خانه‌های خالی» و «زمین‌‌های بایر» و همچنین مرجع دریافت مالیات از مالکان این املاک به شهرداری‌ها واگذار شود تا امکان پیاده‌سازی دو قانون غیرقابل‌اجرا در بازار ملک فراهم بیاید. قرار است گروهی از سازنده‌ها در صورت کوچک‌سازی، از پرداخت مالیات‌های «نقل‌و‌انتقال» و «ساخت‌وفروش» معاف شوند.

تفصیل خبر را اینجا بخوانید.