افت شاخص دلار به بهبود بازار فلزات پایه منجر شد

پیشتازی «روی» در بازار فلزات پایه

11:46 - 1400/01/18
افت شاخص دلار در صبح امروز فضای مثبتی را بر بازار فلزات پایه حاکم کرد اما تداوم نگرانی در زمینه چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی به تبع جنگ تعرفه‌ای قدرت‌های بزرگ، رشد قیمت محدودی را برای محصولات معاملاتی در این بازار رقم زد. در این میان روی با افزایش قیمتی یک درصدی به پیشتاز معاملات امروز بدل شد.
پیشتازی «روی» در بازار فلزات پایه

رئیس جمهور آمریکا در پایان هفته تقویت دلار و سیاست انقباضی بانک مرکزی را برای اقتصاد آمریکا مخرب دانست. موضعگیری ترامپ به افت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در صبح امروز منجر شد امری که تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیردلاری افزایش داد.

در این میان تداوم نگرانی در زمینه اثرات مخرب جنگ تجاری میان اقتصادهای بزرگ جهان، میزان رشد قیمت فلزات را محدود کرد. پایان هفته گذشته نشست وزاری اقتصاد گروه 20 در بوینس آیرس برگزار و در بیانیه پایانی این نشست اعلام شد که رشد اقتصاد جهانی تقویت شده و بیکاری در پایین‌ترین سطح یک دهه اخیر قرار دارد اما اخیرا شاهد بالا رفتن ریسک‌هایی هستیم که روند رشد اقتصادی را در میان مدت و بلند مدت تهدید می‌کنند. رئیس صندوق بین المللی پول نیز در این نشست اسبت به تبعات مخرب جنگ تعرفه‌ای بر روند رشد اقتصاد جهانی هشدار داد.

در عین حال رئیس جمهور آمریکا در اظهار نظری از آمادگی این کشور برای وضع تعرفه وارداتی بر 500 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد که این امر نیز تاثیر منفی بر بازار فلزات داشت.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/1 درصدی در سطح 6156 دلار قرار گرفته و آلومینیوم 0/14 درصد ارزان شده و به 2042 دلار رسیده است. سرب با رشدی 0/4 درصدی  در سطح 2147 دلار قرار گرفته است. در این میان روی افزایش قیمتی به میزان یک درصد را تجربه کرده به 2609 دلار رسیده است.