روسال از فهرست تحریم‌های خزانه‌داری خارج می شود؟

زنگ خطر سقوط آلومینیوم

11:33 - 1400/01/18
وزیر خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین موضعگیری خود در مورد پرونده شرکت روسال اعلام کرد که خزانه‌داری آماده است تا این شرکت را از فهرست تحریم‌ها ی خود خارج کند. خروج احتمالی روسال از لیست تحریم‌های آمریکا می تواند موج فروش را در بازار آلومینیوم به همراه آورد.
زنگ خطر سقوط آلومینیوم

استیون منوچین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد روسال شرکت مهمی در بازار جهانی آلومینیوم به حساب می‌اید و هدف ما این نیست که شرکت مذکور را از بازار حذف کنیم. وی افزود شرکت روسال به سوی حل مسائل مد نظر خزانه داری آمریکا نزدیک شده و هدف ما این است که در صورت یافتن راهکاری مناسب، به سوی خارج کردن روسال از فهرست تحریم‌ها حرکت کنیم.

در تاریخ هشتم آوریل(19 فرودین) وزارت خزانه داری آمریکا نام شرکت روسال را در فهرست تحریم‌های این نهاد قرار داد و پس از این رویداد قیمت آلومینیوم با جهشی نزدیک به 25 درصد در کمتر از دو هفته از مرز 2500 دلار فراتر رفت. پس از این رویداد با اعلام خبرهایی در زمینه احتمال اعطای معافیت به برخی از طرف‌های تجاری این شرکت، بخشی از افزایش پیشین قیمت خنثی شد و آلومینیوم به محدوده 3500 دلار تنزل کرد. قیمت آلومینیوم تا اویل ماه ژوئن در همین محدوده قرار داشت و در ادامه با تشدید جنگ تجاری آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه چین، این محصول همانند دیگر محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن زیر فشار قرار گرفت.تا محدوده 2 هزار دلار عقب‌نشینی کرد.

افت قیمت آلومینیوم در یک ماه و نیم اخیر ناشی از نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه احتمال کاهش تقاضا برای این محصول در خلال جنگ تجاری میان قدرت‌های بزرگ اقتصادی بوده و ارتباطی با موضع تحریم شرکت روسال ندارد. بدین ترتیب در صورت خروج روسال از فهرست تحریم‌های خزانه داری آمریکا احتمال ایجاد موجفروش در بازار آلومینوم دور از ذهن نیست امری که می‌تواند قیمت این محصول را زیر فشار نسبتا شدیدی قرار دهد. 

روسال که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان شناخته می شود، سال گذشته میلادی 3/7 میلیون تن آلومینیوم تصفیه شده و 11/5 میلیون تن آلومینا تولیدکرده است.