پلاتس از بازار محصولات پتروشیمی گزارش داد:

پیشتازی پروپیلن و بوتادین در هفته‌ای که گذشت

11:33 - 1400/01/18
موسسه پلاتس در گزارش هفتگی خود از کاهش قیمت بسیاری از محصولات پتروشیمی در هفته اخیر خبر داد. در این میان معاملات پروپیلن و بوتادین با رونق مناسبی پیگیری شد.
پیشتازی پروپیلن و بوتادین در هفته‌ای که گذشت

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: با کاهش تقاضا برای اتیلن به ویژه در آخرین روز معاملاتی این هفته، قیمت روندی رو به افول را تجربه کرد. تقاضا برای اتیلن این هفته از سوی بخش تولید پلی‌اتیلن روندی رو به افول را پشت سرگذاشت. در عین حال با تضعیف بیش از پیش یوان در برابر دلار آمریکا، میزان تمایل خریداران چینی برای حضور در بازار وارداتی کاهش یافت.

پروپیلن: به علت تعطیلی تعداد ملموسی از استیم کراکرها در چین، عرضه پروپیلن این هفته در بازار داخلی بسیار محدود بود امری که خریداران را به سوی بازار وارداتی سوق داد و به افزایش قیمت‌ این محصول منجر شد.

پی‌وی‌سی: در پی محدودیت عرضه پی‌وی‌سی به بازارهای آسیایی، قیمت این محصول سیری صعودی اما آرام را در هفته اخیر پشت سرگذاشت. به گفته فعالان بازار، محموله های ارائه شده از سوی تولیدکنندگان پی‌وی‌سی در شمال شرق آسیا برای ماه آگوست تنها در سطح 30 تا 40 هزار تن است که این رقم افتی بیش از 30 درصد را نسبت به مقادیر معمول ماهانه نشان می دهد.

پلی‌اتیلن‌: بازار انوع پلی اتیلن این هفته زیر فشار قرار گرفت و قیمت این محصولات روندی نزولی را تجربه کرد. به صورت فصلی در این مقطع از سال تقاضا برای پلی‌اتیلن در بازارهای آسیایی ضعیف بوده و همین امر نیز افت قیمت در هفته های اخیر را به همراه داشته است. همچنین تضعیف یوان در کاهش تقاضا برای پلی اتیلن در بازار وارداتی تاثیر شایانی داشته است.

پلی‌پروپیلن: تقاضا برای هموپلیمرهای پلی‌پروپیلن همچون پلی پروپیلن رافیا در این هفته ضعیف بود و همین امر به افت قیمت این محصول منجر شد. به گفته فعالان بازار، تقاضا از سوی بخش بسته بندی برای پلی‌پروپلین رافیا در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

بوتادین: با وجود تقاضای ضعیف برای بوتادین از سوی بخش تولید کائوچوی مصنوعی، قیمت این محصول در هفته اخیر روندی صعودی را تجربه کرد. تولیدکنندگان کائوچوی مصنوعی در شرق آسیا هم اکنون با حاشیه زیان مواجه شده‌ و به همین دلیل سطح تولید خود را پایین آورده اند. با این وجود به علت نزدیک شدن به فصل تعمیر و نگهداری بخشی از واحدهای تولید بوتادین در آسیا، تقاضا برای محموله های ماه آگوست در بازار افزایش یافت و همین امر نیز به رشد قیمت این محصول منجر شد.

استایرن مونومر: تضعیف ارزش یوان در برابر دلار، تقاضا برای استایرن را در بازار وارداتی چین به شدت کاهش داد و قیمت این محصول را در بسیاری از روزهای معاملاتی هفته زیر فشار قرار داد. در اواخر هفته خبرهایی در زمینه احتمال کاهش عرضه از سوی کره جنوبی و خاورمیانه به علت خروج ناگهانی برخی از واحدهای تولیدی به گوش فعالان بازار رسید و همین امر نیز بخشی از افت قیمت روزهای گذشته را خنثی کرد.

مونواتیلن گلایکول: با کاهش ذخایر MEG در چین،  قیمت این محصول روندی صعودی اما آرام را  در هفته اخیر تجربه کرد. میزان ذخایر شرق چین در پایان این هفته به 700 هزار بشکه رسید و این در حالی است که به صورت معمول سطح ذخایر MEG در این منطقه در سطح 800 هزار بشکه قرار دارد.

پیشتازی پروپیلن و بوتادین در هفته‌ای که گذشت7