سرب بزرگترین بازنده این هفته بود

کاهش فشار بر فلزات در هفته اخیر

11:28 - 1400/01/18
در تعدادی از جلسات معاملاتی این هفته باز هم  بازار فلزات زیر فشار قرار گرفت و قیمت محصولات معاملاتی این بازار کاهش یافت. در این میان به تبع افزایش خرید تکنیکال در برخی از روزهای و رشد تقاضا در پایان هفته به علت سقوط ارزش دلار آمریکا، بخش اعظمی از افت قیمت این محصولات از میان رفت.
کاهش فشار بر فلزات در هفته اخیر

شاخص دلار این هفته با افتی 0/2 درصدی به 94/47 واحد رسید. این نماگر روندی صعودی را تا پایان هفته تجربه کرده بود اما سخنان رئیس جمهور آمریکا در زمینه عدم رضایت وی از افزایش نرخ بهره، منجر به سقوط ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان شد و همین امر نیز تقاضا برای فلزات را در روز جمعه با افزایشی ملموس مواجه کرد.

در هفته‌ای که گذشت، انتشار برخی آمارهای مهم از اقتصاد چین بر بازار فلزات تاثیر گذاشت. صبح دوشنبه اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی سالانه این کشور در فصل دوم سال 2018 میلادی به 6/7 درصد رسیده است. رقم اعلام شده همتراز با پیش‌بینی‌ها بود. خرده فروشی ماه ژوئن نیز توقعات را برآورده کرد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی 9 درصدی را به ثبت رساند. در این میان تولیدات صنعتی ماه ژوئن با نرخ رشد سالانه‌ای در سطح 6 درصد مواجه شد که این رقم پایین‌تر از برآوردهای موسسات مالی و تحقیقاتی بود. انتشار این گزارش بار دیگر نگرانی‌هایی را در زمینه تضعیف بخش تولیدی چین برانگیخت امری که چشم‌انداز تقاضا برای فلزات را تیره کرد.

در ادامه هفته اداره آمار ملی اعلام کرد قیمت مسکن در 70 شهر مورد بررسی افزایش سالانه‌ای به میزان 5 درصد را در ماه گذشته تجربه کرده است. همچنین قیمت مسکن در ماه ژوئن رشدی 1/1 درصدی را نسبت به ماه می پشت سرگذاشته که این نرخ رشد در 21 ماه اخیر بی سابقه بوده است. انتشار گزارش قیمت مسکن تاثیری مثبت بر بازار فلزات داشت.

در هفته اخیر روند کاهش موجودی انبار روی در انبارهای بازار آتی شانگهای تداوم یافت و سطح ذخایر این محصول به کف 10 سال اخیر رسید. همچنین اداره آکار ملی چین از کاهش 5 درصدی تولید روی این کشور در ماه ژوئن خبر داد.

این هفته ذخایر آلومینیوم در بازار فلزات لندن افزایشی ملموس را تجربه کرد و در مقابل  موجودی انبار روی با کاهشی نزدیک به 5 درصد مواجه شد.

کاهش فشار بر فلزات در هفته اخیر2

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

کاهش فشار بر فلزات در هفته اخیر0