پیش‌بینی قیمت طلا (چهارشنبه 27 تیر)

11:18 - 1400/01/18
بازار طلا به سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا در زمینه چشم انداز اقتصاد آمریکا و احتمال تداوم نرخ بهره واکنش منفی نشاند داد و قیمت این محصول افتی ملموس را پشت سرگذاشت. در این میان سیگنال‌هایی از احتمال بازگشت روند در بازار شکل گرفته اما عاملی در تایید این سیگنال‌ها هنوز به چشم‌ نمی‌خورد.
پیش‌بینی قیمت طلا (چهارشنبه 27 تیر)

رئیس بانک مرکزی آمریکا عصر روز گذشته در کنگره آمریکا حاضر شد و گزارشی از وضعیت اقتصادی این کشور ارائه کرد. پاول در سخنان خود پیش‌بینی کرد که اقتصاد آمریکا در چند سال پیش رو رشد باثباتی تجربه کند. وی همچنین از عزم بانک مرکزی برای افزایش تدریجی نرخ بهره برای جلوگیری از ایجاد فشار تورمی در اقتصاد خبر داد. در پی سخنان پاول، شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و از مرز 95 واحد فراتر رفت. صعود ارزش دلار آمریکا در کنار عزم جدی بانک مرکزی این کشور در افزایش نرخ بهره و جلوگیری از تشدید تورم، بازار طلا را زیر فشار شدیدی قرار داد . همانگونه که روز گذشته پیش بینی شد، با عدم تثبیت طلا در سطوح بالاتر از میانگین های 5 و 13 روزه قیمت این محصول روندی نزولی را تجربه کرد و حتی از قیمت مطرح شده در سناریوی بدبینانه روز گذشته نیز کمی پایین‌تر آمد.  امروز نیز شاهد تداوم روند صعودی شاخص دلار بودیم امری که قیمت طلا را بار دیگر وارد محدوده منفی کرد.

کمتر از یک ساعت دیگر گزارش شاخص قیمت مصرف کننده بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار است منتشر شود. نتایج بهتر از انتظار این دو گزارش می‌تواند به صعود ملموس ارزش پوند و یورو در برابر دلار منجر شود چرا که پس از افزایش قابل ملاحظه ارزش دلار در جلسه معاملاتی پیشین، بازار آماده آغاز روند شناسایی سود است. در صورت وقوع این سناریو، قیمت طلا می‌تواند پا به محدوده مثبت بگذارد.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی روزانه قیمت طلا در بازار نقدی در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 5 روزه (1233 دلار ) تثبیت شده و فاصله قابل ملاحظه‌ای نیز با میانگین 13 روزه (1243 دلار) و میانگین 62 روزه (1274دلار) دارد. بدین ترتیب چشم انداز چندان روشنی پیش روی طلا دیده نمی شود.

در این میان شاخص قدرت نسبی با رسیدن به 24 واحد، در محدوده فروش هیجانی قرار دارد و در عین حال قیمت از باند پایینی بولینگر عبور کرده  که این امر می تواند هشداری نسبتا قوی را در زمینه بازگشت روند صادر کند. با این وجود واگرایی در RSI   و MACD به چشم نمی‌خورد که این موضوع تایید بازگشت روند را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

در صورت تداوم روند نزولی، قیمت طلا دو حمایت 1321 و 1219 دلار را پیش‌رو دارد. بدبینانه‌ترین سناریو افت قیمت تا حمایت 1213 دلار است. در صورت بازگشت روند ابتدا مقاومت 1226 دلار در مسیر طلا به چشم می‌خورد و در ادامه احتمال صعود قیمت تا میانگین 5 روزه (1233دلار) وجود دارد. سناریوی خوش‌بینانه صعود قیمت تا میانگین 13 روزه (1243 دلار) است.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1222/1 دلار، افت قیمتی 5 دلاری را تجربه می‌کند. در بازار نقدی قیمت بیش از 5 دلار افت کرده و در سطح 1222/3 دلار قرار گرفته است.