بازگشت دلار به کانال 7000 تومان

تسکین موقت تب دلار؟

11:02 - 1400/01/18
قیمت ارز و سکه در معاملات امروز نوسانات نسبتا شدیدی را تجربه کرد. اگر چه برآیند تغییرات به سمت نزول قیمت‌ها چربیده، با این وجود روند نزولی با افت و خیزهای نسبتا زیادی دنبال شده است. در جریان معاملات امروز دو عامل اساسی اولویت‌های اثرگذار بر این بازارها را تعیین می‌کنند: موضع‌گیری‌های دوباره مسئولین در رابطه با قوانین مبارزه با پولشویی و خبر تحویل فیزیکی سکه پیش‌فروش 3 ماهه از روز آتی.
تسکین موقت تب دلار؟

دنیای بورس: بنا به آخرین اخبار قیمت سکه و دلار در بازارهای غیررسمی به ترتیب در سطوح نزدیک به 2750 هزار و 7900 تومان قرار دارد. قیمت سکه نسبت به آخرین ارقام معاملات روز گذشته در حدود 100 هزار تومان و نرخ دلار در حدود 200 تومان کاهش داشته است.

در حالی که خبر رد لوایح مرتبط با قانون مبارزه با پولشویی (FATF) از سوی شورای نگهبان در روز شنبه قیمت‌ها را مجددا در مسیر صعودی قرار داد، سخنان محمود صادقی نماینده تهران در مجلس این سیگنال را به بازارها مخابره کرد که تصویب این لوایح تا حدودی با قطعیت همراه است؛ چرا که تصمیم‌گیری در رابطه با آن بر عهده مجلس گذاشته شده است.

در این رابطه بخوانید: نبض بازار ارز در دستان FATF

یکی از محورهای اصلی مذاکرات مسئولان دولت با کشورهای اروپایی در رابطه با تسهیل و قطعیت امکان انجام تراکنش‌های مالی و نیز اتصال به شبکه سوییفت است. در صورتی که توافقات لازم با این کشورها حاصل شود به نظر می‌رسد برای بهره‌گیری کافی و مناسب از این مورد، پذیرش قوانین FATF ضروری به نظر می‌رسد؛ در این رابطه برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که عدم کارسازی قطعی برجام در انجام تراکنش‌ها و حل مشکلات مالی و بانکی (در دورانی که این معاهده مورد قبول تمامی طرف‌ها بود) به این مورد باز می‌گردد.

عامل دیگری که امروز اصلاح در بازار سکه را تشدید کرد اطمینان خاطری بود که دبیر کل بانک مرکزی در رابطه با تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده سه ماهه از فردا به مخاطبین داد. همان‌گونه که پیشتر عنوان شده بود این خبر اولا در تقویت اعتماد عمومی اثرگذار است و همچنان بر نقش بانک مرکزی به عنوان بزرگترین بازیگر بازارهای ارز و سکه تاکید دارد و ضمنا با تقویت سمت عرضه در بازار سکه به اصلاح قیمت‌ها کمک می‌کند. متعاقب با افت قیمت سکه در پی این خبر، بازار ارز نیز مسیر اصلاحی را در پیش گرفت و دلار را مجددا به کانال 7000 تومانی بازگرداند.