کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران

10:57 - 1400/01/18
خبرگزاری رویترز از سئول گزارش داد واردات نفت کره جنوبی از ایران در سه سال اخیر به پایین‌ترین سطح آن رسید.

ایرنا: این گزارش به نقل از اطلاعات سازمان گمرک کره جنوبی اعلام کرد: این سطح واردات در ماه ژوئن (خرداد) نسبت به ماه مشابه سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده و در مقایسه با واردات ماه ژانویه ۲۰۱۵ (دی‌ماه ۱۳۹۴) 40.3 درصد کاهش داشت که این موضوع از نگرانی خریداران کره‌ای نفت ایران از تهدیدات آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران حکایت دارد.

کره جنوبی به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده نفت خام ایران، در ماه ژوئن (خرداد) ۶۸۶ هزار و ۸۴۹ تن یعنی روزانه ۱۶۷ هزار و ۸۲۰ بشکه نفت از ایران نفت وارد کرد که این رقم در مقایسه با یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ از یک کاهش قابل توجه برخوردار بود و حتی در مقایسه با ماه قبل آن یعنی ماه مه (اردیبهشت) نیز 9.5 درصد کاهش داشت.

در شش ماه گذشته یعنی از ابتدای سال جاری میلادی (دی ماه قبل) تاکنون واردات نفت این کشور از ایران با 33.9 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن یا ۲۴۸ هزار و ۳۶۷ بشکه رسید. مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۷) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تعلیق تحریم‌های نفتی که از زمان خروج آمریکا از برجام اعلام شد، تا ۱۳ آبان ادامه می‌یابد. تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه طرف‌های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین‌المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده؛ به‌طوری که تعدادی از کشورها در‌صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده‌اند که آن را اجرا نخواهند کرد. با این حال دولت کره جنوبی نیز با اعزام دو هیات به واشنگتن و تهران در‌صدد است با انجام مذاکره‌هایی به ویژه با مقام‌های آمریکا بتواند از برخی امتیازات استثنایی برای معامله نفتی با ایران برخوردار شود.