دلار بار دیگر به مرز 8 هزار تومان رسید

نبض بازار ارز در دستان FATF

10:44 - 1400/01/18
دلار تا میانه معاملات امروز در کانال 7800 تومان نوسان داشت. تب و تاب دلار از ابتدای معاملات با نگرانی‌های سیاسی که در پایان هفته به بازارهای داخلی مخابره شده بود، بار دیگر اوج گرفت. از میانه معاملات بار دیگر اخبار رسمی از مخالفت داخلی با قانون مبارزه با پولشویی (FATF)، مطابق با رویه هفته‌های اخیر بر هیجانات بازار ارز افزود. سکه نیز با سیگنال دلار رشد نزدیک به 150 هزار تومانی را تجربه کرد.
نبض بازار ارز در دستان FATF

دنیای بورس: تا ساعت 19 نرخ هر دلار در بازار غیررسمی در مرز 8 هزار تومان قرار داشت. قیمت هر سکه طرح جدید نیز به سطح 2 میلیون و 860 هزار تومان نزدیک شد. «دنیای بورس» در گزارش‌های امروز به بازگشت نرخ از گف 7800 تومانی به دنبال نگرانی‌های سیاسی اشاره کرده بود. در حالی‌که تا حدود ساعت 16 دلار مسیر کم‌نوسانی را در کانال 7800 تومانی به ثبت می‌رساند، با مخابره خبر رد اصلاح قانون مبارزه با پولشویی (FATF) از سوی شورای نگهبان رشد دلار ادامه پیدا کرد.

مخالفت با این لایحه در سطح کلان کشور نیز در روزهای پایانی خرداد جرقه جهش نرخ ارز را زد. مطابق با نمودار از روزهای پایانی دلار بر شدت رشد افزوده شد و این موج صعودی در مدت زمان اندکی دلار را به مرز 9 هزار تومان رسید. در شرایط کنونی نیز نگرانی از رد این مصوبه در شورای نگهبان رشد نرخ دلار را به دنبال داشته است. با این حال به نظر می‌رسد بازار اطمینان نسبی به تصویب این لایحه پس از رفع نگرانی‌های موجود در این خصوص دارد.

علت واکنش بازار به این تصویب یا عدم تصویب این لایحه در مرجع قانون‌گذاری کشور به هراس از وضعیت آتی کشور در بازار بین‌المللی برمی‌گردد. در حالی‌که نگرانی از شدت گرفتن روزافزون تحریم‌های آمریکا علیه کشور وجود دارد، ممکن است رد این مصوبه نیز بهانه‌ای برای افزایش فشار از سوی آمریکایی‌ها و دیگر شرکای ظاهری ایران در اروپا و دیگر کشورها باشد. بر این اساس بازار ارز سیگنال‌های FATF را به مانند معیاری برای سنجش میل مقامات کشور برای عبور از مشکلات سیاسی در بازار بین‌المللی می‌دانند.

با این حال اخبار موجود  نشان از عزم در سطح کلان برای تصویب این لایحه و تلاش برای عبور از مشکلات کنونی دارد.