معاملات کم‌نوسان سنگ‌آهن در هفته اخیر

10:39 - 1400/01/18
این هفته بازار سنگ‌آهن معاملات آرامی را پشت سرگذاشت و در نهایت قیمت این محصول افزایش هفتگی نه چندان ملموسی را تجربه کرد.
معاملات کم‌نوسان سنگ‌آهن در هفته اخیر

با رونق معاملات محصولات فولادی در ابتدای هفته، جو بازارنقدی سنگ‌آهن نیز کمی بهبود یافت اما میزان افزایش قیمت این محصول چندان ملموس نبود. روز سه‌شنبه مقامات دولتی در استان تانگشان بخشنامه‌ای را در زمینه الزام به کاهش تولید واحدهای فولاد ،زغال سنگ و نیروگاه های برق این استان به منظور مقابله با بحران آلودگی هوا به این واحدها ابلاغ کردند. بر این اساس قرار است در بازه زمانی 20 جولای تا 31 آگوست (29 تیر تا 19 شهریور) واحدهای مذکور از تولید خود بکاهند. مقدار کاهش تولید در بخشنامه اخیر مشخص نشده و اختیار تعیین سطح کاهش  با مقامات دولتی خواهد بود. اتشار این خبر کمی بازار سنگ آهن را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه زیر فشار قرارداد.

روز پنج‌شنبه اما بار دیگر شاهد افزایش بیش از 2 درصدی قیمت محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای و بازارهای نقدی چین بودیم امری که قیمت سنگ‌آهن را در مسیر صعودی قرار داد. در این میان انتشار خبر کاهش 12 درصدی واردات سنگ آهن چین در ماه ژوئن، فعالان بازار را نسبت به تداوم تقاضای این محصول از سوی واحدهای تولید فولادی کمی نگران کرد و همین امر نیز افت قیمت سنگ‌آهن را در روز چمعه در پی داشت.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین روز جمعه 13 جولای با افتی مختصر به 04/64 دلار رسید. این محصول  افزایش قیمتی 0/3 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرده است.