بازار معاملاتی «خکاوه»  ارتقا می‌یابد؟

بازگشایی نماد اخراجی بورس در فرابورس

10:03 - 1400/01/18
نماد سایپا دیزل در تابلوی «ج» بازار پایه فرابورس با قیمت 70 تومان و با افت 16.5 درصدی  بازگشایی شد.

دنیای بورس: سایپا دیزل در حالی از تابلوی بورس اوراق بهادار به بازار پایه فرابورس منتقل شد که زیان انباشته بالا و قابل‌توجه 1300 میلیارد تومانی دلیل اصلی این اخراج بود.

 در این راستا مهدی علم‌الهدی؛ معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در این خصوص گفت: زیان انباشته سنگین و عدم توانائی شرکت برای انتشار گزارش افزایش سرمایه، سبب شد نماد «خکاوه» از بورس اوراق بهادار به فرابورس ایران منتقل شود.

وی درباره دلیل درج این نماد در تابلوی «ج» نیز گفت: درج نماد در این تابلو بنا بر تصمیم کمیته درج فرابورس ایران صورت گرفت. البته می‌توانست انتقال این نماد به تابلوی «ب» و حتی «الف» باشد، اما این کمیته با تصمیم‌گیری و اتفاق نظر به درج «خکاوه» در تابلوی «ج» نشر دارد.

علم‌الهدی به احتمال انتقال این نماد به تابلوی بالاتر اشاره کرد و گفت: البته صحبت‌ها و مذاکراتی با کمیته درج انجام شده و تصمیم‌ بر آن شد که چنانچه وضعیت شرکت در خصوص روند اطلاع‌رسانی مناسب باشد، این نماد به بازارهای بالاتر ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: مذاکرات صورت گرفته با کمیته درج فرابورس بر این مبنا بوده که از پس شرکت‌هایی که از بورس به فرابورس منتقل می‌شوند، مستقیم به تابلوی «ج» نرفته و شرایط ، روند اطلاع‌رسانی و گزارش‌های منتشر شده آنها مورد بررسی قرار گرفته و سپس به بازاری که با شرایط آنها تطبیق بیشتری دارد، منتقل شوند.

علم‌الهدی به دستورالعمل مزبور اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که در دوره مالی مورد رسیدگی بیش از ۲ بار اطلاعات مورد نظر در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان را ارائه نکرده و یا بیش از ۱۰۰ روز تقویمی در ارائه و افشای اطلاعات خود بر اساس زمان‌بندی ارائه‌شده در این دستورالعمل تاخیر داشته‌ باشند، به تابلو «پایه ج» منتقل می‌شوند. معاملات این بازا به صورت عادی و بدون نیاز به تایید فرابورس حداکثر سه جلسه معاملاتی در هفته انجام می‌شود. به این صورت که در هر جلسه معاملاتی، ۲ حراج ناپیوسته صورت گرفته و معاملات بعد از حراج به صورت پیوسته و با قیمت ثابت کشف شده در حراج ناپیوسته قبلی خواهد بود.

به این ترتیب «خکاوه» تنها در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه شاهد معامله سهام خود در این بازار خواهد بود. همچنین محدوديت حجمی (حداكثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش) در این نماد معاملاتی به ميزان 50هزار سهم خواهد بود.