ماجرای دین صنعت سیمان از دولت چیست؟

مطالبات 4 ساله سیمانی‌‌ها از سازمان برنامه

09:58 - 1400/01/18
با وجود تاکید دولت و اخذ موافقت وزارت‌خانه‌ها سیمانی‌ها معتقدند بیش از 4 سال است سازمان برنامه و بودجه با تعلل از بازپرداخت دین 20 روز تعطیلی این صنعت سرباز می‌زند.
مطالبات 4 ساله سیمانی‌‌ها از سازمان برنامه

ماجرای بازپرداخت دین

سیمانی‌ها در سال ۹۳ با کمبود گاز مواجه شدند که در جلسه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بر این شد،‌ صنایعی که مصرف بالا دارند، تولید خود را کم کنند. بر این اساس در نشستی که با حضور انجمن سیمان صورت گرفت مصوب شد کارخانه‌ها به مدت ۲۰ روز در سال ۹۳ تعطیل شود تا دوره سرما را بدون مشکل قطع گاز برای منازل خانگی پشت سر بگذارند.

همچنین مصوب شد، دولت مابه‌التفاوت ۲۰ روز تعطیلی را به این صنعت پرداخت کند که رقم مذکور با توجه به ارزش ریالی صادراتی و داخلی آن زمان، معادل ۲۹ میلیون دلار مورد توافق و جمع‌بندی قرار گرفت.

به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور که با «دنیای اقتصاد» صحبت کرده با وجود تاکیدها و موافقت‌های صورت گرفته از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت، بیش از چهار سال است که سازمان برنامه و بودجه با تعلل، از بازپرداخت دین سر باز می‌زند.

بروکراسی عریض و طویل

اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس‌جمهور در این مورد، دستور ویژه صادر کرده که حتی اگر نیاز به مصوبه شورای اقتصاد یا دولت را دارد اعلام کنند وصول مطالبات انجام شود؛ اما آنچنان که محمد اتابک می‌گوید: تاکنون به دلیل بوروکراسی عریض و طویل سازمان برنامه و بودجه، صنعت سیمان نتوانست مطالبات خود را وصول کند.

دولت‌ها در شرایط سخت وقتی که از صنایع درخواستی دارند، باید به همان نسبت نیز به انجام تعهدات خودشان پایبند و متعهد باشند اما شرکت‌های سیمانی در وضعیتی هستند که توان پرداخت بدهی‌های مصرف گاز را ندارند و اگر این وعده (پرداخت مطالبات در سال ۹۳) انجام نشود و سردرگمی این صنعت ادامه‌دار باشد، موجب نگرش منفی صنعت سیمان به سازمان برنامه و بودجه خواهد شد.

مصرف کاهش داخلی

صنعت سیمان امیدوار است با دستور معاون اول رییس‌جمهور و اقدام فوری سازمان برنامه و بودجه این بدهی پرداخت شود و صنعت سیمان وارد درگیری حقوقی و قضایی علیه سازمان برنامه و بودجه نشود. مدتی است تولیدکنندگان از لحاظ مصرف داخلی به دلیل رکود در بخش ساختمان، با مشکل مواجه شده‌اند.

همچنین مصرف داخلی سیمان به‌رغم افزایش ظرفیت تولید ۸ میلیون تنی، در سال ۹۷ نسبت به ۹۱ از ۷۰ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن کاهش یافت که این میزان کاهش مصرف با افزایش ظرفیت تولید باعث شد تقریبا تمام کارخانه‌های کشور با میانگین ۶۵ درصد راندمان، تولید داشته باشند.

افزایش هزینه‌ها

همچنین افزایش هزینه‌های ثابت (تورم سالانه، قطعات یدکی ارزبر و افزایش دستمزد) موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول‌ها شده که این امر در صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی حاضر در بورس ملموس است.

این در حالی است که انجمن سیمان، هزینه استهلاک کارخانه‌های کشور را از ۱۰ سال به ۲۰ سال افزایش داده که اگر این کار انجام نمی‌شد اکثر کارخانه‌های کشور با زیان روبه‌رو می‌شدند. در این میان افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل و نقل توسط دولت، به مشکلات این صنعت اضافه کرد.

تاخیر در تعیین تکلیف تسهیلات

اتابک ضمن انتقاد از تاخیر تعیین تکلیف تسهیلات ارزی به صنعتگران فعال در حوزه سیمان گفت: چند سال است که از پرداخت وام‌های ارزی برای توسعه صنعت سیمان گذشته و به‌‌رغم نگاه مثبت دولت و مجلس، نمایندگان بخش خصوصی (اتاق بازرگانی) با عدم مدیریت صحیح و تعویض مداوم نمایندگان ارسالی به کمیته تصمیم‌گیری، این مورد را به تعویق انداخته‌اند که این یکی از مطالبات صنعت سیمان است.

تعدیل قیمتی

از دید وی با توجه به کاهش مصرف نسبت به راندمان تولید، افزایش تورم و دستمزد، توافق‌هایی در بین مدیران عامل هلدینگ‌ها و انجمن سیمان صورت گرفته و با وزارتخانه نیز هماهنگ شده که تعدیل قیمتی برای حفظ صنعت سیمان انجام شود.