واکنش بازارها به تعمیق جنگ تجاری آمریکا و چین

مس و روی به کف یک‌ساله نزدیک شدند

09:53 - 1400/01/18
پس از اجرای رسمی طرح اخذ تعرفه وارداتی بر کالاهای چینی از سوی آمریکا، بازارهای ارز و کالایی زیر فشار قرار گرفتند به گونه‌ای که یوان چین در برابر دلار آمریکا تعضیف شد و فلزات  نیز به روند نزولی خود ادامه دادند. نفت خام در میان روندی مبهم را تجربه می کند.
مس و روی به کف یک‌ساله نزدیک شدند

بازار ارز

در معاملات روز جمعه ارزش یوان در برابر دلار آمریکا 0/2 درصد تضعیف شد و نرخ برابری این دو ارز به 6/65 رسید. در این میان شاخص دلار در یک ساعت اخیر وارد محدوده نزولی شد و افتی 0/15 درصدی را تجربه کرد. ارزش دلار آمریکا در برابر شش ارز مطرح جهان پس از اجرای رسمی طرح اخذ تعرفه وارداتی از سوی آمریکا تغییر ملموسی نکرد. در این میان با انتشار گزارش بهتر از انتظار تولیدات صنعتی آلمان در ماه می، یورو توانست سیری صعودی را در برابر دلارتجربه کند امری که شاخص دلار را زیر فشار قرار داد.

نفت خام

بازار نفت معاملات مبهی را در روز جمعه تجربه می‌کند. تشدید بحران تجاری میان آمریکا و چین بر بازار نفت سایه افکنده و با تیره کردن چشم انداز اقتصاد جهانی، نگرانی هایی را در زمینه افت تقاضا برای این محصول ایجاد کرده است. در این میان روز جاری نشست وزرای امور خارجه ایران و کشورهای اروپایی حاضر در برجام برگزار می شود و قرار است بسته پیشنهادی اروپاییان برای حفط برجام به ایران ارائه شود. با توجه به ابهامات موجود در زمینه نتایج این نشست، بازار نفت خام جهتگیری مشخصی را از خود نشان نداده است. در معاملات امروز نفت برنت با کاهش قیمتی 0/2 درصدی به 77/23 دلار در هر بشکه رسیده و نفت وست تگزاس با افزایش قیمتی 0/19 درصدی در سطح 73 دلار معاامله می شود.

فلزات پایه

بازار فلزات پایه کماکان در حال واکنش به جنگ تجاری میان چین و آمریکاست. در روزهای اخیر به تبع نزدیک شدن به موعد اجرای تعرفه های وارداتی از سوی آمریکا، فلزات با افت قیمتی ملموس مواجه شدند. در این میان از دست رفتن برخی از سطوح مهم حمایتی در بازار این محصولات، سطح فروش تکنیکال را افزایش داد و به افت قیمت این محصولات دامن زد.

 در معالات امروز مس برای پنجمین روز متوالی در محدوده منفی معامله می شود. تا این لحظه مس با افت هفتگی نزدیک به 5 درصد مواجه شده که این بدترین عملکرد هفتگی این محصول از هفته منتهی به 20 نوامبر 2015 به حساب می آید. قیمت مس در معاملات امروز به کمتر از 6300 دلار رسید که این رقم از 28 جولای 2017 تاکنون بی سابقه بوده است.

در این میان روی نیز نزدیک به کمترین سطوح یک سال اخیر خود معامله می شود. قیمت روی در هفته اخیر با افتی در حدود شش درصد مواجه شده که این ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی از دسامبر 2016تاکنون به  حساب می آید.

در معامللات آتی بازار لندن هر تن مس با افتی 0/5 درصدی به 6293 دلار رسیده و آلومینیوم نیز با کاهش قیمتی به همین میزان در سطح 2074 دلار معامله می شود. روی 0/4 درصد ارزان شده و در سطح 2682 دلار قرار گرفته و سرب نیز 1/3 درصد ارزان شده و به 2334 دلار رسیده است.