معاملات مبهم در بازار فلزات

09:37 - 1400/01/18
تقویت دلار آمریکا در برابر یوان چین و همچنین ارزهای اروپایی، تقاضا برای فلزات را در روزهای اخیر کاهش داده و نگرانی از تاثیرات مخرب جنگ تجاری آمریکا با دیگر اقتصادهای بزرگ جهان نیز در تضعیف فلزات تاثیر شایانی داشته است.
معاملات مبهم در بازار فلزات

شاخص دلار از روز گذشته تاکنون رشدی 0/45 درصدی را تجربه کرده و همین امر نیز به کاهش ملموس تقاضا برای فلزات از سوی سرمایه گذارانی منجر شده که از ارزهای غیر دلاری در مراوادات مالی خود استفاده می کنند. همین امر نیز قیمت محصولات معاملاتی در بازار لندن را زیر فشار قرار داده است.

در این میان نرخ برابری دلار آمریکا و یوان چین  به رقم 6/7 رسیده است. یوان در یک ماه اخیر بیش از 4 درصد برابر دلار تضعیف شده و همین امر نیز جذابیت واردات را برای معامله‎گران فلزات کاهش داده است.

در مقابل این روند، سطح خرید تکنیکال در یک ساعت اخیر در بازار فلزات افزایش یافته و همین امر نیز بخشی از فشار بر این محصولات را کاهش داده است. بخشی از سرمایه گذاران به امید اتمام روند اصلاح قیمت دست به کار خرید شده‌اند اما کماکان بسیار محتاط عمل می‌کنند.

افزایش نگرانی در زمینه تاثیرات منفی جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان نیز در افت قیمت فلزات دخیل بود. رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین موضع‌گیری خود اعلام کرد سازمان تجارت جهانی با آمریکا بسیار بد رفتار می کند و وی امیدوار است که این رفتار در آینده تغییر کند. سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اعلام کرد که ترامپ قصد خروج از سازمان تجارت جهانی را نداشته و تنها خواستار حل مشکلات کنونی است. همچنین سخنگوی کمیسیون اروپا از احتمال اقدام متقابل این نهاد در برابر وضع تعرفه وارداتی برخودروهای اروپایی از سوی آمریکا خبر داد.

از دیگر اخبار امروز می توان به تشکیل پرونده حقوقی از سوی روسیه علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی اشاره کرد. به گفته روس‌ها وضع تعرفه وارداتی از سوی آمریکا بر آلومینیوم و فولاد خلاف قواعد این سازمان است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی مختصردر سطح 6565 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم نیز همین وضعیت را تجربه کرده و به 2106 دلار رسیده است. سرب با رشدی 0/12 درصدی  در سطح 2391 دلار قرار گرفته است. در این میان روی با افزایشی به میزان 0/15 درصد به 2835 دلار رسیده است.