گزارش‌های ناامیدکننده چین جو بازار را منفی کرد

شروع به کار فلزات در محدوده منفی

09:27 - 1400/01/18
با از سرگیری معاملات در بازار فلزات پایه، بسیاری از محصولات به تبع انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد چین به محدوده منفی خزیدند اما میزان افت قیمت تا این لحظه چندان قابل ملاحظه نبوده است.
شروع به کار فلزات در محدوده منفی

صبح امروز موسسه Caixin در گزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه ژوئن به رقم 51 واحد رسیده است. روز شنبه نیز اداره آمار ملی چین رقم شاخص مدیران خرید تولیدی را در سطح 51/5 واحد اعلام کرده بود. با وجود اینکه ارقام بالاتر از 50 واحد این شاخص نشان دهنده توسعه بخش تولیدی است، ارقام اعلام شده کمی از پیش بینی‌های موسسات مالی و تحقیقاتی پایین‌تر بود. به تبع این امر فشار نسبی بر معاملات فلزات پایه در آغاز معاملات هفتگی وارد شد. ذکر این نکته ضروری است که در گزارش موسسه Caixin بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک مورد بررسی قرار می‌گیرند اما گزارش مرکز آمار ملی معطوف به واحدهای بزرگ اقتصادی است.

در عین حال رشد ملموس شاخص دلار در صبح امروز به کاهش تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری منجر شد امری که در افت قیمت فلزات تاثیرگذار بود. کاهش ملموس ارزش پوند و یورو در روز جاری، شاخص دلار را با رشدی 0/3 درصدی مواجه کرد.

در این میان پس از افت قیمت فلزات در هفته گذشت، سطح خرید از سوی معامله‌گران تکنیکال در بازار کمی افزایش یافته امری که میزان کاهش قیمت این محصولات را محدود کرده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/1 درصدی در سطح 6616 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی مختصر به 2131 دلار رسیده و سرب وضعیتی مشابه را تجربه کرده و در سطح 2409 دلار قرار گرفته است. در این میان روی با افزایشی به میزان 0/1 درصد به 2873 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس به میزان مختصری گران شد. روی افت قیمتی 0/1 درصدی را پشت سرگذاشت. سرب با کاهشی 0/8 درصدی مواجه شد و قیمت آلومینیوم به میزان 0/5 درصد پایین آمد.