عبور مجدد قیمت متانول از مرز 400 دلار

09:10 - 1400/01/18
در هفته‌ای که گذشت، قیمت متانول در بازارهای چین و جنوب شرق آسیا روندی صعودی را تجربه کرد اما در کره جنوبی و هند نوسان قیمت قابل ذکری در معاملات این محصول رقم نخورد.
عبور مجدد قیمت متانول از مرز 400 دلار

پلاتس: این هفته واحد 1/7 میلیون تنی متانول شرکت پتروناس مالزی به چرخه تولید بازگشت و همین امر نیز سطح عرضه را در جنوب شرق آسیا  افزایش داد. این واحد به علت بروز نقص فنی، سه‌شنبه هفته پیشین تعطیل شده بود. پس از این روداد شاهد خروج غیر منتظره واحد850 هزار تنی شرکت Brunei Methanol از مدار تولید بودیم. این رویداد بار دیگر قیمت متانول را در جنوب شرق آسیا با سیری صعودی مواجه کرد.

در بازار داخلی چین قیمت متانول این هفته 20 یوان بالا رفت و به 3020 یوان در هر تن رسید که این قیمت برابر با 363 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است. افزایش قیمت در بازار داخلی در کنار کاهش ذخایر متانول در بنادر چین دست به دست هم داد تا قیمت این محصول را با رشدی 4 دلاری در بازار وارداتی مواجه کند.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 4 دلاری در این هفته در سطح 402 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با افزایشی 5 دلاری، قیمت 435 دلار را تجربه کرد. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنوبی برای دومین هفته متوالی تغییر قیمت ملموسی رقم نخورد و این محصول در سطح 424 معامله شد. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند نیز همین وضعیت برقرار بود و قیمت به 380 دلار رسید.
لازم به ذکر است نرخ فروش صادراتی متانول شرکت‌های داخلی عمدتا بر مبنای قیمت سی اف آر چین متمرکز است که در هفته‌های گذشته در مرز 400 دلار به ازای هر تن نوسان می‌کند.