تمرکز بازار انرژی بر ایران، لیبی و کانادا قرار گرفت

تداوم روند صعودی قیمت نفت

09:01 - 1400/01/18
با تداوم نگرانی در زمینه اخلال در عرضه نفت به ویژه از سوی ایران، لیبی و کانادا، قیمت این محصول پس از جهش شب گذشته باز هم در مسیر صعودی قرار گرفت.
تداوم روند صعودی قیمت نفت

شب گذشته یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از تمام کشورها خواسته ماه نوامبر میزان واردات نفت خود را از ایران متوقف کنند. این مقام که خواست نامش فاش نشود همچنین افزود که کاخ سفید به احتمال زیاد معافیتی را در این زمینه برای هیچ کشوری قائل نخواهد شد. در پی این امر شب گذشته قیمت نفت برنت بیش از دو درصد بالا رفت و نفت وست تگزاس نیز افزایش قیمتی 3/5 درصدی را پشت سرگذاشت.

همچنین از روز گذشته با تسلط برخی شبه نظامیان بر بنادر شرقی لیبی، نگرانی‌های شدیدی در زمینه اخلال در عرضه نفت خام این کشور به بازار جهانی پدید آمده و همین امر نیز از رشد قیمت نفت حمایت کرد.

همچنین به علت بروز مشکلات فنی در یکی از سایت‌های تولیدی شرکت Syncrude در کانادا، عرضه حدود 360 هزار بشکه نفت خام از سوی این کشور از هفته گذشته مختل شده و انتظار می‌رود که این روند تا اوایل جولای ادامه داشته باشد. به تبع این امر صادرات نفت کانادا به آمریکا کاهش یافته امری که سطح ذخایر نفت خام این کشور را به میزان ملموسی پایین آورده است. بامداد امروز اانستیتوی نفت آمریکا در گزارشی اعلام کرد که سطح ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته با کاهشی بیش از 9 میلیون بشکه به 421/4 میلیون بشکه رسیده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر با رشدی 0/3 درصدی در سطح 76/36 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه آگوست با افزایشی به همین میزان در سطح 70/72 دلار معامله می‌شود.