بهبود فضای معاملات در بازار فلزات پایه

«روی» از کف 11 ماهه فاصله گرفت

08:53 - 1400/01/18
پس از تزلزل بازار فلزات پایه در روزهای اخیر، صبح امروز سطح خرید تکنیکال در بازار افزایش یافت امری که منجر به حمایت نسبی از قیمت این محصولات شد. تزلزل ارزش دلار آمریکا در باربر ارزهای مطرح جهان نیز در بهبود تقاضا باری فلزات تاثیر داشت. با این وجود ممکن است روند اصلاح قیمت در بازار به اتمام نرسیده باشد و روند صعودی قیمت‌ها مختل شود.
«روی» از کف 11 ماهه فاصله گرفت

شب گذشته موضع گیری جدید وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه محدودیت‌های مد نظر در زمینه تملک شرکت های آمریکایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی بار دیگر نگرانی‌های وسیعی را در زمینه تشدید تنش تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری‌ این کشور ایجاد کرد و همین امر نیز بازار فلزات را زیر فشار قرار داد. استیون منوچین اعلام کرد که محدودیت‌هایی که در زمینه تملک شرکت های آمریکایی وضع خواهد شد تنها مختص به چینی‌ها نبوده و شامل حال تمام کشورهایی می‌شود که قصد دارند تکنولوژی شرکت های آمریکایی را به سرقت ببرند.  روز گذشته خبر رسیده بود که وزرات خزانه‌داری آمریکا در حال تدوین قانونی برای ممنوعیت تملک شرکت‌های آمریکایی دارای تکنولوژی‌های صنعتی پیشرفته از سوی شرکت‌هایی است که مالیکت حداقل 25 درصد از آنها در اختیار چینی‌هاست.

در این میان روی بیش از سایر فلزات زیر فشار قرار گرفت و قیت این محصول با رسیدن به 2835 دلار، کمترین مقدار خود را از آگوست سال گذشته تاکنون تجربه کرد. علاوه بر تاثیر خبر مربوط به وزیر خزانه‌داری آمریکا، افزایش بیش از 2 هزار تنی موجودی انبار قابل فروش این محصول در بازار فلزات لندن در تضعیف قیمت تاثیر شایانی داشت.

روند تضعیف قیمت فلزات در صبح امروز نیز تداوم یافت اما رفته رفته با افزایش سطح خرید تکنیکال در بازار، این محصولات به محدوده مثبت قیمت بازگشتند. بخشی از چارتیست‌ها به امید اتمام روند اصلاح قیمت در بازار، از صبح امروز دست به کار بستن موقعیت های فروش و یا اخذ موقعیت خرید مضاعف شده اند. با این وجود ممکن است روند افزایش خرید مقطعی باشد و بار دیگر فلزات زیر فشار قرار گیرند.

در این میان افت نسبتا ملوس شاخص دلار از شب گذشته تاکنون نیز در بهبود نسبی سطح تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری نقش آفرین بوده است

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/3 درصدی در سطح 6724 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم بدون تغییری ملموس به 2150 دلار رسیده است. سرب افزایشی 0/1 درصدی را تجربه کرده و در سطح 2412 دلار قرار گرفته و روی رشدی به میزان 0/1 درصد را پشت سرگذاشته و به 2855 دلار رسیده است.