اقدام جدید بانک مرکزی چین بی‌اثر شد

ورود مجدد قیمت فلزات به محدوده منفی

08:44 - 1400/01/18
با وجود اقدام جدید بانک مرکزی چین برای تزریق نقدینگی به بازارهای این کشور، بسیاری از فلزات پایه در معاملات صبح دوشنبه به محدوده منفی قیمت خزیدند. انتشار خبری در زمینه تلاش‌های خزانه‌داری آمریکا برای اعمال محدودیت های بیشتر بر شرکت های چینی، اصلی‌ترین دلیل تزلزل بازار در روز جاری به حساب می آید.
ورود مجدد قیمت فلزات به محدوده منفی

امروز بانک مرکزی چین از عزم خود برای کاهش نرخ سپرده قانونی برخی از بانک ها نزد این نهاد به میزان 0/5 درصد خبر داد. هدف از این اقدام تزریق 108 میلیارد یوان نقدینگی به بازارهای چین و تسهیل اعطای وام به شرکت های نهچندان بزرگ اعلام شده است. هفته گذشته نیز بانک مرکزی چین 200 میلیارد دلار از طریق سیستم استقراض میان مدت خود وارد سیستم بانکی این کشور کرد. اقدامات اخیر در راستای کاهش اثرات جنگ تجاری این کشور با آمریکا صورت می گیرد.

در این میان خبری در زمینه تصمیم جدید خزانه داری آمریکا برای مقابله با تسلط چینی‌ها بر شرکت های آمریکا منتشر شد که این خبر توانست تاثیر افزایش نقدینگی در چین را کاملا خنثی کند و در عین حال قیمت بسیاری از فلزات را زیر فشار قرار دهد. روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد وزرات خزانه‌داری آمریکا در حال تدوین قانونی برای ممنوعیت تملک شرکت‌های آمریکایی دارای تکنولوژی‌های صنعتی پیشرفته از سوی شرکت هایی است که مالیکت حداقل 25 درصد از آنها در اختیار چینی‌هاست.

از دیگر اخبار مهم امروز می توان به رد پیشنهاد دستمزد شرکت مس شیلی از سوی اتحادیه کارگری یکی از بخش های معدن Salvador  اشاره کرد. انتشار این خبر جو مثبتی را بر معاملات مس حاکم کرد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی مختصر در سطح 6807 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افتی 0/3 درصدی به 2172 دلار رسیده است. سرب کاهشی 0/1 درصدی را تجربه کرده و در سطح 2413 دلار قرار گرفته و روی افتی به میزان 1/4 درصد را پشت سرگذاشته و به 2891 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/5  درصد گران شد و سرب رشد قیمتی 1/4 درصدی را پشت سرگذاشت. روی با کاهش 1/1 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم به میزان 0/1 درصد پایین آمد.