پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

08:41 - 1400/01/18
قیمت طلا در بازار جهانی برای دومین هفته متوالی روندی رو به افول را تجربه کرد و این محصول در نهایت در قیمت 1270 دلا در هر اونس به معاملات هفتگی پایان داد. در مطلب پیش‌رو چشم انداز قیمت طلا در هفته آتی با توجه به تاثیرات احتمالی نوسانات بازار ارز مورد برسی قرار گرفته و در عین حال از منظر تکنیکال نیز به بررسی روند قیمت این محصول پرداخته شده است.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی: همانند هفته ماقبل، معاملات طلا این هفته نیز زیر فشار قرار گرفت و این محصول در معاملات آتی بازار کامکس با افتی 0/6 درصدی در سطح 1270/7 دلار معامله شد. قیمت نقدی نیز به همین میزان پایین آمد و به 1270/5 دلار رسید.

در هفته پیش رو گزارش های اقتصادی مهمی در تقویم اقتصادی به چشم می خورد که مسلما نتیجه این گزارش ها به نوسان بازار ارز خواهد شد و از این طریق بر معاملات طلا تاثیر خواهد گذاشت. روز دوشنبه گزارش فروش خانه های نوساز آمریکا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. پیش بینی ها از بهبود وضعیت فروش خانه های نوساز در ماه می حکایت می‌کند که در صورت وقوع چنین رویدادی، شاخص دلار تقویت خواهد شد و این امر معاملات طلا را زیر فشار قرار خواهد داد.

روز سه شنبه قرار است گزارش شاخص اطمینان مصرف کنندگان آمریکایی در ماه ژوئن منتشر شود. پیش بینی های مبهمی از نتیجه این گزارش در حال حاضر وجود دارد اما ریسک تضعیف شاخص مذکور نسبت به ماه می چندان دور از انتظار نیست . همین امر نیز به صورت مقطعی ممکن است دلار آمریکا را تضعیف و رونق نسبی را بر معاملات طلا حاکم کند. سناریوی مشابهی را در مورد گزارش سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه گذشته می‌توان در نظر گرفت. رویداد مهم دیگری که در روز چهارشنبه خودنمایی می‌کند، برگزاری نشست بانک مرکزی نیوزلند برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییرات نرخ بهره است. انتظار می‌رود نهاد مذکور نرخ بهره را در سطح 1/75 درصد تثبیت کند و بنابراین شاید بتوان گفت در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، نوسان قابل ملاحظه ای در جفت ارز دلار آمریکا- دلار نیوزلند روی نخواهد داد و طلا نیز این این وضعیت تاثیر چندانی نخواهد پذیرفت.

روز پنج شنبه را شاید بتوان سرنوشت سازترین روز معاملاتی این هفته به حساب آورد. قرار است شاخص قیمت تولید کننده و گزارش خرده فروشی آلمان در این روز منتشر شود. در عین حال گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل ابتدایی سال جاری میلادی نیز به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. در صورت انطباق رقم اعلامی با پیش بینی های موسسات مالی و تحقیقاتی در سطح 2/2 درصد، احتمال تقویت شاخص دلار وجود دارد امری که بازار طلا را زیر فشار قرار خواهد داد. روز جمعه نرخ بیکاری آلمان در ماه ژوئن و گزارش تولید ناخالص داخلی بریتانیا در فصل ابتدایی 2018 منتشر خواهد شد و بنابراین باید در این روز منتظر نوسان ملموس ارزش یورو در برابر دلار باشیم که مسلما تاثیر این رون در بازار طلا ملموس خواهد بود.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی قیمت طلادر بازار نقدی هم اکنون پایین تر از میانگین های 5 هفته‌ای(1286دلار) و 13 هفته‌ای(1292 دلار) تثبیت شده  و بنابراین چشم‌انداز چندان روشنی را پیش روی بازار در هفته آتی نمی‌توان تصور کرد. شاخص قدرت نسبی هم در سطح 39 واحد قرار گرفته  و بازار کماکان با ورود به شرایط فروش هیجانی فاصله دارد. در این میان یکی از معدود نشانه های احتمال بازگشت را می توان برخوررد مجدد قیمت با باند پایینی بولینگر دانست. در صورت تزلزل بازار، اولین حمایت مهم را می توان در سطح 1255 دلار جستجو کرد و صورت شکسته شدن این مرز ، احتمال تنزل قیمت تا حمایت 1246 دلار وجود دارد. درمقابل با صعودی شدن روند بازار، رشد قیمت تا میانگین 5 هفته‌ای یعنی رقم 1286 دلار دور از ذهن نیست.