پلاتس از بازارهای آسیایی گزارش داد

تغییرات هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

08:32 - 1400/01/18
این هفته بسیاری از محصولات پتروشیمی روندی باثبات را در بازارهای آسیایی پشت سرگذاشتند و در این میان استایرن، بوتادین و MEG تنها محصولاتی بودند که با افت قیمتی ملموس به معاملات هفتگی پایان دادند.
تغییرات هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

دنیای بورس- محمد نجفی: در مطلب پیش رو دلایل نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی و همچنین میزان تغییر قیمت این محصولات در هفته اخیر پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

اتیلن: معاملات اتیلن در بازارهای آسیایی این هفته کم رمق پیگیری شد و قیمت این محصول تغییر ملوسی را به ثبت نرساند. تضعیف قیمت نفت تا اوخر هفته، قیمت مشتقات اتیلن را پایین آورد و همین امر منجر به کاهش تقاضا برای  اتیلن به ویژه از سوی بخش تولید استارن مونومر شد. در این میان به علت افزایش نگرانی در زمینه جنگ تجاری میان آمریکا و چین و احتمال کاهش عرضه اتیلن به بازار این کشور، تاثیر افت تقاضا خنثی شد. رئیس جمهور آمریکا این هفته از احتمال وضع تعرفه 10 درصدی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد. پیش‌تر آمریکا تصمیم به وضع تعرفه 25 درصدی بر 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی گرفته بود امری که با اقدام متقابل چینی ها پاسخ داده شد.

پروپیلن: قیمت پروپیلن در بازار داخلی چین کماکان پایین تر از بازار وارداتی است که این امر منجر به کاهش سطح فعالیت مشتریان چینی در این بازار شده و همین موضوع رکود نسبی واردات را به همراه داشته است. در این میان بازار پلی پروپیلن در وضعیت نه چندان مطلوبی به سر می برد و همین امر تقاضا برای پروپیلن را در بازارهای آسیایی پایین آورده است.

پی‌وی‌سی: این هفته معاملات آرامی در بازار وارداتی چین و آسیای جنوب شرقی مشاهده شد اما در بازار هند به لطف افزایش تقاضا، قیمت پی‌وی‌سی روندی صعودی را تجربه کرد. فعالان بازار معتقدند که جنگ تعرفه‌ای آمریکا و  چین تاثیر اندکی بر بازار این محصول خواهد داشت چرا که بخش اعظمی از پی‌وی‌سی تولید آمریکا  از مقاصدی غیر این کشور و به صورت صادرات مجدد وارد چین می شود.

پلی‌اتیلن‌: پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی معاملات کم نوسانی را در بازارهای آسیایی تجربه کردند و در این میان تنها قیمت پلی اتیلن سنگین افتی محدود را پشت سرگذاشت. به صورت سنتی تقاضا برای انواع پلی اتیلن در این فصل از سال در بازارهای آسیایی کاهش می یابد. فروشندگان نیز با توجه این واقعیت، از ارسال بخشی از محموله ها به شرق آسیا خودداری می کنند. در بازار پلی اتیلن سنگین به علت احتمال کاهش تقاضا از سوی هند در فصل بارندگی‌های این کشور، شاهد افت قیمت های وارداتی بودیم.

پلی‌پروپیلن: در پی افت قیمت پلی پروپیلن در بازار کالایی دالیات، قیمت این محصول در بازار وارداتی چین روندی نزولی را در هفته اخیر پشت سرگذاشت.. پلی پروپیلن رافیا در پرحجم ترین قرارداد بازار کالایی دالیان این هفته به میزان 204 یوان ارزان شد.

بوتادین: با کاهش حاشیه سود صنایع پاین دستی بوتادین به ویژه بخش تولید کائوچوی مصنوعی، تقاضا برای این محصول در بازارهای آسیای کاهش یافت و همین امر نیز افت قیمت را به همراه داشت. در عین حال انتظار می‌رود که عرضه بوتادین در ماه جولای به تبع بازگشت واحد تولید شماره یک شرکت Formosa به مدار تولید افزایش یابد و همین امر نیز فشار بر معاملات این محصول را افزایش داده است.

استایرن مونومر: این هفته وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که عوارض ضد دامپینگ وضع شده بر صادرات استایرن از کره جنوبی و  تایوان به این کشور را کاهش داده و در مقابل، این نرخ را برای تولیدکنندگان آمریکایی افزایش بالا برده است. انتشار این خبر چشم انداز عرضه استایرن به بازارهای آسیایی را بهبود بخشید و بر قیمت این محصول فشار ملموسی وارد کرد.

مونواتیلن گلایکول: به صورت سنتی در این مقطع از سال تقاضا برای MEG درشرق آسیا ضعیف است و این امر در کنار افزایش قابل ملاحظه عرضه، قیمت این محصول را زیر فشار شدیدی قرار داده است.

تغییرات هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی7