دلایل تزلزل قیمت فلزات در هفته اخیر

08:32 - 1400/01/18
فلزات پایه هفته ناامیدکننده‌ای را در بازار فلزات لندن پشت سرگذاشتند و بسیاری از این محصولات با افت قیمتی ملموس مواجه شدند. نگرانی در زمینه تاثیرات منفی جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین برخی تحولات بنیادی همچون افزایش موجودی انبار از دلایل افت قیمت فلزات در این هفته به شمار می رود.
دلایل تزلزل قیمت فلزات در هفته اخیر

تا روز چهارشنبه شاخص دلار روندی صعودی را تجربه کردد و توانست به سقف 11 ماهه خود برسد. افزایش تقاضا برای دلار آمریکا در برابر ارزهای اروپایی به عنوان دارایی امن از دلایل رشد شاخص دلار در سه روز ابتدایی هفته بود. در ادامه اما با آغاز روند شناسایی سود بر روی جفت ارزهای اصلی، شاخص دلار رشد روزهای پیشین خود را از دست داد و در نهایت با افت هفتگی 0/3 درصدی به کار خود پایان داد. تزلزل ارزش دلار آمریکا، کمی از فشار موجود بر روی معاملات فلزات را در اواخر هفته کاهش داد.

در اوایل هفته رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در پاسخ به مقابله به مثل چینی‌‌ها در وضع تعرفه وارداتی بر 50 میلیارد از کالاهای آمریکایی، این کشور قصد دارد تعرفه وارداتی 10 درصدی  را بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع کند. انتشار این خبر نگرانی های وسیعی را در زمینه کاهش تقاضا برای کالاهای خام صنعتی ایجاد کرد و همین امر نیز قیمت فلزات را با افتی ملموس مواجه کرد.

بانک مرکزی چین این هفته 200 میلیارد دلار از طریق سیستم استقراض میان مدت خود وارد سیستم بانکی این کشور کرد. این امر بخشی از نگرانی‌ها در زمینه کمبود نقدینگی در میان بنگاه های اقتصادی را کاهش داد و به صورت مقطعی بر بازار فلزات نیز تاثیر مثبتی گذاشت.

از دیگر اخبار مهم روزهای اخیر می توان به از سرگیری صادرات بوکسیت شرکت روسال از پروژه Dian  این شرکت اشاره کرد. صادرات از این پروژه پس از اعمال تحریم های خزانه‌داری آمریکا علیه روسال متوقف شده بود.

تداوم روند صعودی موجودی انبار روی ، در هفته اخیر فشار ملموسی را بر معاملات این محصول وارد کرد. رقم افزایش موجودی در روزهای سپری شده از ماه ژوئن ژوئن نیز در سطح 8 درصد گزارش می شود. ذکر این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن رقم موجودی انبار روی در سطح 247 هزار تن، میزان ذخایر این محصول در سال جاری میلادی جهشی 36 درصدی را در بازار فلزات لندن تجربه کرده است. 

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

دلایل تزلزل قیمت فلزات در هفته اخیر19

در هفته اخیر به غیر از آلومینیوم، سطح ذخایر دیگر محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن روندی افزایشی را تجربه کرد.

دلایل تزلزل قیمت فلزات در هفته اخیر0