چه آینده‌ای در انتظار برجام است؟

08:29 - 1400/01/18
مذاکرات بر سر حفظ برجام با وجود تلاش‌ها در وضعیت مطلوبی به نظر نمی‌رسد. در حالی که دولت‌های اروپایی و آسیایی در تلاش هستند معافیت‌هایی برای شرکت‌ها و بحث فروش نفت خام ایران را اتخاذ کنند که در تازه‌ترین رویداد ژاپن از شرط خود برای خرید نفت ایران سخن گفته است.

مذاکرات برجامی درحالی هنوز ادامه دارد اما به نظر است دوطرف فعلا به نتیجه ایده‌آل و مطلوبی برای حفظ برجام که منافع دو طرف مذاکره را تامین کند، نرسیدند. از دید دو طرف برجام در حالت آی.سی.یو قرار دارد.

اروپا در شرایطی به دنبال حضور و ماندگاری شرکت‌های اروپایی در ایران هست که ایران تاکید کرده فروش نفت خام برایش اهمیت دارد و در این راستا باید یک ارتباط بانکی شکل گیرد تا این مساله حل شود. با تمام این اوصاف به گزارش تسنیم عباس عراقچی؛ معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره اینکه انتظار ایران به سر آمده از احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده خبر داد.  

در این میان اما ژاپن در تصمیم جدیدی پیرامون خروج آمریکا از برجام از شرط خود برای خرید نفت ایران  خبر داد. به گزارش ایرنا تاکاشی تسوکیوگا؛ رییس اتحادیه نفت ژاپن در این باره می‌گوید: بدون معافیت از تحریم‌های اعمالی آمریکا، احتمالا ژاپن از اول اکتبر واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند.

رویدادهای مزبور در خصوص برجام در حالی در حال وقوع است که چین و روسیه نسبت به تضعیف برجام هشدار داده‌اند و اعلام کرده‌اند پایبند به معاهدات برجام در این خصوص هستند. خبرگزاری‌ها همچنین می‌گویند مقام مشاور امنیت ملی آمریکا در این هفته آینده برای فراهم کردن مقدمات دیدار ترامپ و پوتین به مسکو می‌رود.

حال باید در انتظار رویدادهای چند هفته آینده در خصوص مذاکرات برجام باقی ماند زیرا فعلا نقاط مثبت و روشنی دیده نمی‌شود. ایران با یادآوری الگوی رفتار آمریکا، به رفتار غرب اعتماد ندارد و اروپا را از وعده و عید برحذر می‌دارد و اروپا نیز با وجود تلاش‌هایش به دلیل همان ضعف‌ها و کاستی‌ها در توان خود نشان داده قادر به حفظ معاهده برجام بدون حضور آمریکا نیست. این در حالی است که چین و روسیه نیز بیش‌تر در مقام کشورهایی که منفعت را هماره ترجیح می‌دهد با وجود مخالفت‌هایی نسبت به ایالات متحده تلاش‌های جدی را مبنی بر جایگزینی خروج آمریکا ارایه نداده‌اند.