وزاری ایران و عربستان دیدار کردند

اوپک در یک قدمی افزایش تولید

08:27 - 1400/01/18
در حالی که نشست سران اوپک به پایان نرسیده، برخی اخبار پیرامون مذاکرات وزراتی نفت ایران و عربستان منجر به افزایش احتمال توافق اعضای این سازمان در بالابردن سطح تولید شده است.
اوپک در یک قدمی افزایش تولید

17:20- روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که در نشست روز جاری، اعضای اوپک برو اصول اساسی افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز به توافق رسیده اند اما در برهه کنونی قرار است تنها 600 هزار بشکه بر تولید روزانه این سازمان افزوده شود.

دقایقی پیش روزنامه گاردین در وبسایت خود به نقل از وزیر نفت عربستان اعلام کرد که اعضای اوپک به توافق در زمینه افزایش تولید نزدیک شده اند. بنابراین گزارش خالد الفالح پس از ملاقات با همتای ایرانی خود نسبت به حصول توافق در زمینه افزایش تولید ابراز امیدواری کرد.

همچنین خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که وزیر نفت ایران ملاقات با الفلیح را مثبت ارزیابی کرده است. به گفته زنگنه  طرفین بر روی برخی از اصول به توافق رسیده اند.

پس از نشست های کارشناسی روزهای اخیر، امروز سران اوپک برای تصمیم گیری در زمینه تغییر سطح تولید این سازمان در وین نشست اصلی خود را برگزار کرده اند. کشورهای غیر عضو حاضر در برنامه کاهش تولید از جمله روسیه نیز در این نشست حضور  دارند. عربستان سعودی و روسیه از افزایش سطح تولید حمایت می کنند و در این میان وزیر نفت عربستان از احتمال بروز کمبود عرضه در بازار جهانی در صورت عدم افزایش سطح تولید سخن به میان می‌آورد.

در مقابل، ایران در روزهای گذشته به صورت قاطع مخالفت خود را با افزایش تولید اعلام کرده بود. به گفته وزیر نفت ایران  اوپک سازمانی سیاسی نبوده و در شرایط فعلی نباید متاثر از مواضع رئیس جمهور آمریکا باشد.