افت قیمت فلزات ادامه دارد

تثبیت «روی» در سطوح کمتر از 3هزار دلار

08:27 - 1400/01/18
تداوم نگران در زمینه تاثیرات احتمالی جنگ تجاری آمریکا و چین بر تقاضای فلزات، قیمت بسیاری از این محصولات را در صبح جمعه زیر فشار قرار داده است. در این میان فشار فروش در بازار روی از روز گذشته شدت گرفته و این محصول در سطوح کمتر از 3 هزار دلار تثبیت شده است.
تثبیت «روی» در سطوح کمتر از 3هزار دلار

با وجود افت ملموس شاخص دلار از شب گذشته تاکنون، تقاضا در بازار فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلار کماکان تقویت نشده است. بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا در هفته اخیر نگرانی‌های وسیعی را از احتمال اخلال در روند رشد اقتصادی چین پدید آورده و همین امر نیز چشم‌انداز تقاضا برای فلزات را تیره کرده است. 

در این میان فشار بر معاملات روی با افزایش بیش از پیش موجودی انبار این محصول شدت گرفته و قیمت در سطوح کمتر از 3 هزار دلار تثبیت شده است.  در روزهای اخیر موجودی انبار روی در بازار فلزات لندن بیش از دو درصد افزایش یافته است. رقم افزایش موجودی تا این لحظه از ماه ژوئن نیز در سطح 8 درصد گزارش می شود. ذکر این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن رقم موجودی انبار روی در سطح 247 هزار تن، میزان ذخایر این محصول در سال جاری میلادی جهشی 36 درصدی را در بازار فلزات لندن تجربه کرده است. 

در برهه کنونی هر تن روی در معاملات آتی لندن با افتی 0/5 درصدی در سطح 2914 دلار معامله می شود. هم اکنون قیمت روی پایین تر از میانگین های نمایی  5 روزه،  50 روزه و 100 روزه قرار دارد و رشد قیمت این محصول در روز جاری چندان محتمل به نظر نمی رسد. سرب نیز با افتی مختصر در سطح 2392 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/5 درصدی به 2178 دلار رسیده است. در این میان مس 0/3 درصد گران شده و در سطح 6818 دلار قرار گرفته است.