قیمت طلا به کدام سو می‌رود؟

08:18 - 1400/01/18
با افزایش نگرانی در زمینه جنگ تجاری آمریکا و چین، تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن افزایش یافت اما رشد شاخص دلار در یک ساعت اخیر میزان افزایش قیمت این محصول را محدود کرد.
قیمت طلا به کدام سو می‌رود؟

دنیای بورس- محمد نجفی: شب گذشته رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در پاسخ به مقابله به مثل چینی‌‌ها، این کشور قصد دارد تعرفه وارداتی 10 درصدی  را بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع کند. این اقدام پس از ان اتفاق افتاد که چینی ها به تلافی وضع تعرفه وارداتی 25 درصدی بر 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی  در هفته گذشته از سوی کاخ سفید، از عزم خود برای اقدام متقابل خبر دادند. در پی این امر تقاضا برای دارایی های امنی مانند فلزات قیمتی، ین ژاپن و فرانک سوییس افزایش یافت.

در این میان با وجود افت شاخص دلار به تبع رشد ملموس ارزش ین در برابر دلار آمریکا در صبح امروز، این نماگر در یک ساعت اخیر توانست به مدار صعود بازگردد. در برهه کنونی شاهد افت قابل ملاحظه ارزش یورو و پوند در برابر دلار آمریکا هستیم امری که از شاخص دلارحمایت مناسبی را به عمل آورده است. روز پنج شنبه نشست بانک مرکزی بریتانیا برای تصمیم گیری در زمینه سیاست های پولی این نهاد تشکیل خواهد شد. در آستانه این رویداد، سرمایه گذاران ریسک گریز درحال بستن موقعیت معاملاتی در جفت ارز پوند- دلار هستند امری که ارزش پوند در برابر دلار را در روز جاری به کمترین سطح در سال 2018 رسانده است. یورو نیز به تبعیت از این وضعیت تضعیف شده است. با رشد شاخص دلار، تقاضا برای طلا از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش یافته و همین امر نیز رشد قیمت طلا را محدود کرده است.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی روزانه، طلا تلاش نافرجامی را برای تثبیت در بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 روزه (1284/6 دلار) انجام داده است. همچنین قیمت در برهه کنونی در پایین تر از میانگین 13 و 62 روزه قرار دارد. در صورت تزلزل بازار، می توان منتظر عقب نشینی قیمت تا حمایت نه چندان معتبر 1275 دلار بود و در صورت شکسته شدن این مرز، افت قیمت تا حمایت 1267 دلار دور از ذهن نیست. در مقابل اگر قیمت بتواند به بالاتر از میانگین 5 روزه نفوذ کند، می توان انتظار صعود تا میانگین 13 روزه در سطح 1290 دلار را داشت.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1284/7 دلار، رشد قیمتی 4/4 دلاری را تجربه می‌کند. در بازار نقدی قیمت 4 دلار بالا رفته و در سطح 1282/5 دلار قرار گرفته است.