تعرفه‌های واردتی بلای جان بازارهای کالایی شد

عقبگرد چشمگیر فولاد و سنگ‌آهن در چین

08:15 - 1400/01/18
معاملات محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای روز سه‌شنبه زیر فشار شدیدی قرار گرفت و همین امر بر بازار سنگ آهن و زغال کک‌شو نیز سایه افکند. افزایش‌ تنش های تجاری میان آمریکا و چین دلیل اصلی سقوط قیمت در روزجاری به حساب می‌آید.
عقبگرد چشمگیر فولاد و سنگ‌آهن در چین

دنیای بورس: پس از تعطیلی روز گذشته بازارهای چین، امروز معاملات محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای از سرگرفته شد. در این میان اما تهدید جدید رئیس جمهور آمریکا در زمینه وضع تعرفه وارداتی بر طیف وسیع‌‌تری از کالاهای چینی، قیمت محصولات فولادی را زیر فشار شدیدی قرار داد. پس از اعلام آمادگی پکن برای مقابه به مثل با اقدام آمریکا زمینه وضع تعرفه 25 درصدی از سوی بر واردات کالاهای چینی در هفته گذشته، دیشب رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور قصد دارد بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه واردتی 10 درصدی وضع کند. انتشار این خبر فضای منفی را بر معاملات بازارهای کالایی در چین از جمله بازار محصولات فولادی حاکم کرد.

بدین ترتیب در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی در پر حجم‌ترین قرارداد با کاهشی به میزان 3/2 درصد در سطح 594 دلار قرار گرفت. میلگرد در سررسید مشابه به همین میزان افت کرد و به قیمت 582 دلار رسید.‌‌

به تبع این امر، سنگ‌آهن در معاملات آتی  بازار کالایی دالیان 5 درصد ارزان شد و به 448 یوان (69 دلار) در هر تن رسید. زغال کک شو نیز در این بازار 3/6 درصد افت کرد و در قیمت 1206 یوان (186 دلار) معامله شد.(نرخ برابری دلار به یوان چین در روز دو‌شنبه برابر با 6/45 است).