قانون محدودیت نوسان 20 درصدی، دامن بورس تهران را گرفت

توقف اتوبوسی در بازار سهام

08:15 - 1400/01/18
رشدهای پرشتاب بورس تهران با سکته‌ای کوتاه در ساعات ابتدایی معاملات امروز، در حال تداوم است و شاخص سهام توانسته تا کنون 9 کانال‌شکنی را در این چهار روز به ثبت برساند. این در حالی است که توقف سریالی نمادهای بورسی مساله‌ای است که بسیاری از فعالان سهام را به خود درگیر کرده است. قانونی که به صورت موردی بر نمادها اعمال می‌شد، رشد دسته‌جمعی اخیر موجب اپیدمی شدن این توقف‌ها شده است.
توقف اتوبوسی در بازار سهام

دنیای بورس: سال گذشته قانونی مبنی بر توقف نمادها در صورت نوسان 20 درصدی در کمتر از 5 روز معاملاتی از سوی مقام ناظر اجرا شد. این مساله که به منظور جلوگیری از جریان‌های سفته‌بازی مورد پیگیری سازمان بورس بود، در شرایط رونق کنونی منجر به توقف دسته‌جمعی نمادها شده است. به این ترتیب، امروز سهام بورسی یکی پس از دیگری متوقف می‌شوند که «دنیای بورس» به بررسی این سهام پرداخته است.
ایست به معدنی-فلزی‌ها
نمادهای فلزی معاملات امروز را با افت قیمت سهم آغاز کردند. شناسایی سود از جانب معامله‌گران در ابتدای بازار، قیمت سهام نمادهای این گروه را تحت فشار قرار داد. این در حالی است که در ادامه رشد تقاضا سبب ورود نمادهای این گروه به مدار مثبت قیمتی شد. به طور مثال «فولاد» در ابتدای معاملات در صدر نمادهای با اثر منفی بر شاخص ظاهر شد اما در ادامه حمایت حقوقی‌ها و رشد تقاضای حقیقی‌ها این نماد را با رشد قیمت همراه کرد. به‌طوری‌که این نماد پس از تشکیل صف خرید به دلیل نوسان 20 درصدی قیمت سهم متوقف شد.
فولاد مبارکه روز گذشته صورت‌های مالی سال 96 (حسابرسی نشده) خود را منتشر کرد. برمبنای این گزارش سود هر سهم «فولاد» با رشد 160 درصدی در مقایسه با سال 95 به 72.1 تومان رسیده است. این سود کاملا با برآورد «دنیای بورس» از سودآوری فولاد مبارکه در سال 96 مطابقت دارد. در این ارتباط گزارش‌‌های همه چیز درباره «فولاد» و شعاع جذابیت تک‌نمادهای بورسی را بخوانید.
«دنیای بورس» در گزارش‌های متعددی به ارزندگی و جذابیت این سهم از نظر سودآوری اشاره کرده است. عملکرد مناسب این شرکت که در گزارش‌های ماهانه منعکس شده و تداوم سطوح مناسب قیمت محصولات فولادی در عرضه‌های بورس کالا از جمله پتانسیل‌های قدرتمند این سهم در تضمین سودآوری این سهم در فصل بهار و تابستان به شمار می‌رود.
سایر نمادهای فولادی نیز همچون «فخوز»، «کاوه»، «هرمز» و «ارفع» نیز به دلیل تغییرات 20 درصدی قیمت سهم در معاملات امروز متوقف شدند.
در سوی دیگر نمادهای گروه روی نیز در ابتدای بازار با افت قیمت سهم همراه شدند. اما در ادامه در مدار مثبت قیمتی قرار گرفتند. به‌طوریکه «فاسمین» و «فرآور» با تجربه رشد تقاضای معامله‌گران به دلیل نوسانات 20 درصدی قیمت سهم به جمع نمادهای متوقف‌شده امروز پیوستند. معاملات سایر نمادهای گروه روی همچون «کیمیا» و «فزرین» نیز در محدوده مثبت قیمتی با نوسان بیش از 2 درصد در حال انجام است.
در گروه سنگ آهنی‌ها نماد «کگل» در ابتدای معاملات امروز به دنبال رشد تقاضا در فهرست نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل قرار گرفت و در ادامه به دلیل تغییرات 20 درصدی قیمت سهم بسته شد. نماد «کچاد» نیز در معاملات امروز صف خرید را تجربه می‌کند. این سهم روز گذشته پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه و تقسیم سود 33 تومانی به تابلوی معاملاتی بازگشت. «کنور»؛ دیگر نماد این گروه نیز در معاملات امروز به دلیل تغییرات 20 درصدی قیمت سهم متوقف شد.
معاملات سایر نمادهای معدنی نیز در معاملات امروز به تبع تقاضای موجود در محدوده مثبت قیمتی در حال انجام است. دیگر نماد متوقف شده در این گروه «ومعادن» است که برای دقایقی توانست در فهرست نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل قرار گیرد.

فهرست نمادهای متوقف شده در جلسه معاملاتی امروز در جدول زیر آورده شده است. به نظر می‌رسد سیر توقف نمادها با نوسانات بیش از 20 درصدی قیمت سهام در معاملات فردا ادامه خواهد داشت. 

توقف اتوبوسی در بازار سهام 8