قیمت فلزات در شانگهای سقوط کرد

سایه جنگ تجاری بر بازار فلزات پایه

08:13 - 1400/01/18
پس از تهدید رئیس جمهور آمریکا بر وضع تعرفه وارداتی بر 200 میلیارد از کالاهای چینی، محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن وارد محدوده منفی شدند. در بازار شانگهای میزان کاهش قیمت این محصولات بسیار فراتر از لندن بود. در این میان به تبع  تزریق نقدیگی از سوی بانک مکزی چین به سیستم بانکی این کشور و افت شاخص دلار، کمی از فشار وارد شده بر بازار فلزات  کاهش یافت.
سایه جنگ تجاری بر بازار فلزات پایه

دنیای بورس: شب گذشته رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در پاسخ به مقابله به مثل چینی‌‌ها در وضع تعرفه وارداتی بر 50 میلیارد از کالاهای آمریکایی، این کشور قصد دارد تعرفه وارداتی 10 درصدی  را بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع کند. وی افزود که از مسئول تجارت خارجی آمریکا خواسته که فهرستی از کالاهای مشمول تعرفه را آماده کند. انتشار این خبر سایه سنگینی بر بازار ارز انداخت به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران به سوی دارایی های امنی مانند ین ژاپن و فرانک سوییس حرکت کردند و همین امر نیز به افت ملموس شاخص دلار از شب گذشته تاکنون منجر شد.

افت شاخص دلار تقاضا باری فلزات را از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیردلاری بالا برد اما در این میان افزایش نگرانی در زمینه تاثیرات منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر  روند رشد اقتصاد جهانی و آسیب‌های احتمالی این موضوع بر اقتصاد چین، تردیدهایی را در زمینه چشم‌انداز تقاضا برای کالاهای خام صنعتی از جمله فلزات پدید آورد.

در این میان بانک مرکزی چین صبح امروز 200 میلیارد دلار از طریق سیستم استقراض میان مدت خود وارد سیستم بانکی این کشور کرد. این امر بخشی از نگرانی‌ها در زمینه کمبود نقدینگی در میان بنگاه های اقتصادی را کاهش داد و بر بازار فلزات نیز تاثیر مثبتی گذاشت.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/5 درصدی در سطح 6936 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهش قیمتی مختصر به 2218 دلار رسیده است. سرب با افتی 0/1 درصدی در سطح 2436 دلار قرار گرفته و روی به میزان 0/2 درصد ارزان شده و به 3061 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 2 درصد ارزان شد و روی افت قیمتی 2/3 درصدی را پشت سرگذاشت. سرب با کاهش 0/8 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم به میزان 1/4 درصد پایین آمد.