تصمیم جدید برای صادرات پتروشیمی‌ها

08:08 - 1400/01/18
مجلس از تصمیم جدید وزارت نفت برای صادرات محصول‌های پتروشیمی تنها از سوی تولیدکنندگان خبر داد.

علی بختیار؛ عضو کمیسیون انرژی با اشاره به تصمیم جدید وزارت نفت مبنی بر صادرات محصول‌های پتروشیمی تنها از سوی تولیدکنندگان در گفت‌وگو با «خانه ملت» هدف از این تصمیم جلوگیری از به هم ریختگی بازار محصول‌های پتروشیمی می‌داند چرا که به گفته وی پس از شرکت بازرگانی، هلدینگ خلیج فارس به بازار ورود کرده که تعدد فروشندگان محصول‌ها، برای بازار مشکل ایجاد کرده است.

از دید نهاد ناظر اگر واسطه ها بخواهند علاوه بر تولیدکنندگان در بازار فروش محصول‌های پتروشیمی ایرانی حضور یابند، چند تولیدکننده و واسطه با یکدیگر مختلط می‌شوند و بازار فروش محصول‌ها را به هم می‌ریزند و رقیب ایران که شرکت سابیک عربستان بوده می‌تواند این بازار را تصاحب و حتی در قیمت تاثیر بگذارد.

این در حالی است که گاهی برخی از بازارهایی که در حوزه نفت و پتروشیمی در اختیار یک شرکت بوده با این موضوع مواجه می‌شود که شرکت دیگری از ایران با ارایه قیمت کمتر به بازار ورود کرده و دامپینگ می‌کند، بنابراین با این اقدام تولیدکنندگان داخلی ایران با ضرر و زیان روبه‌رو می‌شوند.

در راه‌حلی جدید حال وزات نفت به دنبال این است که برای ایجاد بازار منسجم و متمرکز، فروش محصول‌ها باید از طریق یک دستگاه انجام شود. پیش از این تمام تولیدهای پتروشیمی از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی انجام می‌شد اما در حال حاضر چند واسطه به بازار فروش محصول‌ها ورود کرده‌اند.اگر یک شرکت صرفا محصول‌های پتروشیمی ایران را جمع آوری کرده و به عنوان نماینده ایران در بازار حضور داشته باشد عقلانی‌تر است.