موسسه پلاتس گزارش داد

تغییرات هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

08:01 - 1400/01/18
موسسه پلاتس در جدیدترین گزارش خود از بازار محصولات پتروشیمی، به تشریح روند حاکم معاملات و قیمت این محصولات در بازارهای وارداتی آسیا پرداخت.

اتیلن: افزایش تقاضا برای اتیلن از سوی بخش‌های پایین دستی به ویژه بخش تولید استایرن مونومر در چین،  از دلایل صعود قیمت این محصول به حساب می‌آید. حاشیه سود تولید استایرن از اتیلن در حال حاضر در محدوده 224 دلار است. مثبت بودن حاشیه سود تولید به افزایش تقاضا برای اتیلن منجر شده است.

پروپیلن: به علت مناسب نبودن حاشیه سود تولید پلی‌پروپیلن، مشتریان پروپیلن در آسیا حاضر به خرید در قیمت‌های کنونی نیستند و همین امر نیز تقاضا برای این محصول را کاهش داده است.

پی‌وی‌سی: افزایش تقاضا از سوی مشتریان چینی و هندی، اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت این محصول در هفته اخیر به حساب می‌آید. همچنین یکی از تولید کنندگان بزرگ پی وی‌سی در آسیا این هفته قیمت فروش محصول خود در قراردادهای ماه جولای را به میزان 20 دلار افزایش داد که این امر در تحریک قیمت های نقدی نقش شایانی داشت.

پلی‌اتیلن‌: معاملات انواع پلی اتیلن این هفته کم‌رمق پیگیری شد. تقاضا برای پلی اتیلن‌ها به ویژه از سوی هند کاهش یافته و همین امر نیز معاملات این محصول را زیر فشار قرار داده است. به صورت سنتی با نزدیک شدن به ماه جولای تقاضا برای پلی اتیلن در آسیا کاهش یافته و در ماه سپتامبر بار دیگر احیا می شود.

پلی‌پروپیلن: تقاضا برای پلی‌پروپیلن از سوی بخش بسته بندی در برهه کنونی رشدی بسیار آرام را تجربه می‌کند امری که به ثبات قیمت این محصول منجر شده است.

بوتادین: با کاهش نرخ تولید واحدهای سازنده کائوپوی مصنوعی (SBR) در شرق آسیا، تقاضا برای بوتادین در هفته اخیر کاهش یافت و همین امر نیز افت قیمت این محصول را در پی داشت.

استایرن مونومر: با وجود افت 12 دلاری قیمت استایرن در پایان هفته به علت افزایش ذخایر در چین، این محصول با رشد قیمت هفتگی به معاملات خود پایان داد. افزایش تقاضا از سوی بخش‌های پایین دستی به ویژه بخش تولید کائوچوی مصنوعی از دلایل افزایش قیمت به حساب می‌آید.

مونواتیلن گلایکول: کاهش 110 هزار تنی ذخایر MEG در بازار داخلی چین، این هفته منجر به کمبود عرضه این محصول شد و به رشد قیمت در بازارهای وارداتی دامن زد.

تغییرات هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی5