محاسبه نرخ خوراک واحدها تعیین شد

دستور کار جدید در پتروشیمی‌ها

07:54 - 1400/01/18
پس از برگزاری جلسه فعالان پتروشیمی با معاون اول رییس جمهور، کاهش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار گرفت. دولت البته بر ضرورت بازگشت ارز پتروشیمی‌‌ها به چرخه اقتصاد کشور تاکید دارد.
دستور کار جدید در پتروشیمی‌ها

همزمان با برگزاری جلسه معاون اول رییس جمهور با اعضای انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی درباره ضرورت بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصاد کشور، دور جدید تلاش‌های این انجمن برای کاهش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها آغاز شده است.

فعالان پتروشیمی البته از تشکیل کارگروه حمایت از پتروشیمی‌ها بعد از ماه رمضان خبر می‌دهند. به گفته آنان دلار 4200 تومانی برای پتروشیمی‌ها تبعاتی دارد که دولت باید آن را رفع کند.

در همین حال پایگاه اطلاع رسانی دولت در این باره اعلام کرده است: هیات وزیران در جلسه امروز، قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ را بر مبنای دلار ۳۸۰۰ تومان تعیین کرد. «دنیای بورس» پیش‌تر سیاست دولت برای جذب پتروشیمی‌ها را تشریح کرده بود.

احمد مهدوی ابهری؛ دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» در این خصوص می‌گوید: در این جلسه رسما گفته شد شرکت‌های پتروشیمی نیازهای مختلف صنعتی و تجهیزاتی دارند و نمی‌توانند 100 درصد ارز خود را وارد سامانه نیما کنند و برای خرید تجهیزات دوباره ارز دریافت کنند.

نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد زیان دیدن بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی بود که به گفته مهدوی به اطلاع معاون اول رئیس جمهور رسید.

در مثال اشاره شده، پتروشیمی تندگویان ماهانه 35 میلیارد تومان زیان می‌دهد و به همین دلیل تصمیم گرفته شد کارگروهی تشکیل و به مشکلات پتروشیمی‌ها رسیدگی شود که البته تشکیل کارگروه منع قانونی ندارد و  نخستین جلسه آن بعد از ماه رمضان برگزار می‌شود. فعالان درباره پتروشیمی شیراز نیز پیش‌بینی می‌شود امسال 250 میلیارد تومان زیان دهد که علت‌های آن باید مورد توجه قرار گیرد.

از دید فعالان پتروشیمی‌ در بحث خروج آمریکا از برجام نیز هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد زیرا پتروشیمی‌ها پیش‌تر در زمان تحریم صادرات مناسبی از خود به جای گذاشته بودند. به باور آنان  در حال حاضر بسیاری از پتروشیمی‌ها خصولتی هستند که باید دولت به این‌ها کمک کند و اگر یک تصمیمی گرفته شده است باید تبعات آن نیز برطرف شود.