بازار طلا در انتظار پر التهاب‌ترین هفته سال

07:35 - 1400/01/18
هفته پیش‌رو را شاید بتوان پر التهاب‌ترین هفته سال 2018 برای بازار طلا  نامید چرا که رویدادهای بسیار مهمی همچون دیدار روسای جمهور آمریکا و کره شمالی و همچنین نشست بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره در برنامه کاری این هفته قرار دارد. بدین ترتیب انتظار برای نوسان ملموس ارزش ارزهای مطرح جهان دور از ذهن نیست امری که بر قیمت طلا و همچنین بسیاری از کالاهای صنعتی همچون فلزات تاثیر شایانی خواهد داشت.
بازار طلا در انتظار پر التهاب‌ترین هفته سال

دیدارتاریخی آمریکا و کره شمالی

پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام روسای جمهور آمریکا و کره شمالی قرار است در روز دوازدهم ژوئن یعنی سه‌شنبه آتی در سنگاپور با یکدیدگر دیدار کنند. خلع سلاح اتمی کره شمالی و رفع محدودیت های اقتصادی پیش روی این کشور اصلی‌ترین موضوعات این نشست خواهد بود اما در عین حال انتظار می رود دیگر مسائل امنیتی شبه جزیره کره همچون حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی نیز در گفتگوهای ترامپ و کیم مد نظر قرار گیرد. در حالی که امیدهای زیادی به دستیابی به راه حلی برای بحران کر شمالی در خلال این دیدار وجود دارد اما آمریکایی ها صحبت هایی را در زمینه احتمال ترک مذاکرات در صورت ارائه درخواست های نامعقول از سوی کره شمالی مطرح کرده اند.

در این شرایط فعالان بازار طلا چشم به نتایج این دیدار تاریخی دوخته‌اند. با پیشرفت مذاکرات مسلما تقاضا برای دارایی های امنی مانند طلا و دیگر فلزات قیمتی، ین ژاپن و همچنین فرانک سوییس کاهش خواهد یافت. در عین حال در صورت عدم حصول نتیجه ای امیدوارکننده، شانس زیادی در زمینه صعود ملموس قیمت طلا وجود دارد. علاوه بر افزایش تقاضای سرمایه گذاری در این سناریو، از دیدگاه تکنیکال نیز سطح خرید به شدت در بازار بالا خواهد رفت. در حال حاضر قیمت طلا در محدوده 1300 دلار قرار دارد جایی که میانگین موزون نمایی 5 روزه بالاتر از میانگین 13 روزه قرار گرفته است. در صورت تاثیر عاملی محرک در بازار ، قیمت به راحتی می تواند از میانگین 62 دو روزه در محدوده 1310 دلار عبور کند امری که دستورهای خرید خودکار را به جریان خواهد انداخت.

نشست بانک مرکزی آمریکا

سران فدرال رزور این هفته جلسه بسیار مهمی را برگزار خواهند کرد تا در زمینه افزایش نرخ بهره پایه آمریکا تصمیم گیری کنند. با توجه به گزارش های امیدوارکننده بازار کار و تورم آمریکا، افزایش 0/25 درصدی نرخ بهره در نشست روز چهارشنبه قطعی به نظر می رسد اما سرمایه‌گذاران منتظرند تا در زمینه چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ادامه سال 2018 سرنخ هایی را بدست آوردند. در صورت اعلام نظر مساعد کمیته بازار آزاد فدرال رزور در زمینه افزایش دو مرحله ای نرخ بهره در ادامه سال، شاخص دلار به میزان ملموسی تقویت خواهد شد امری که بازار طلا را زیر فشار شدیدی قرار می دهد. در روز چهارشنبه علاوه بر تصمیم گیری در زمینه نرخ بهره،  بیانیه بانک مرکزی آمریکا و پیش‌بینی‌های این نهاد از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد.

نشست بانک مرکزی اروپا

پس از نشست فدرال رزور، سران بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه گرد هم خواهند آمد تا در زمینه تغییر نرخ بهره در سطح اتحادیه به تصمیم گیری بپردازند. به نظر نمی رسد که افزایش نرخ بهره در دستور کار این نهاد قرار داشته باشد اما آن چیزی که اهمیتی مضاعف به رویداد مذکور می دهد، موضع‌گیری سران بانک مرکزی اروپا در زمینه عقب نشینی از برنامه خرید اوراق است. در هفته گذشته برخی از اقتصاددانان و مشاوران بانک مرکزی اروپا از احتمال عقب نشینی این نهاد از برنامه خرید اوراق تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند. حال فعالان اقتصادی منتظرند تا دیدگاه رسمی بانک اروپا را در این زمینه بشنود. در این میان اگر خبر رسمی در زمینه برنامه عقب نشینی به بازارها مخابره شود، یورو در برابر دلار می‌تواند به شدت تقویت شود امری که شاخص دلا را در سراشیبی قرار داده و بر رونق معاملات طلا می افزاید.

نشست بانک مرکزی ژاپن

صبح جمعه به وقت تهران نشست بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم گیری در زمینه تغییر نرخ بهره و اعلام پیش بینی‌های اقتصادی برگزار خواهد شد. همانند نشست بانک مرکزی اروپا، احتمال افزایش نرخ بهره در این نشست بسیار ضعیف است اما پیش بینی های اقتصادی بانک مرکزی ژاپن و تغییرات احتمالی برنامه خرید اوراق این نهاد می تواند به نوسان ارزش ین در برابر دلار آمریکا منجر شود.

گزارش‌های تاثیرگذار اقتصادی

در هفته پیش رو گزارش های اقتصادی بسیار مهمی در تقویم اقتصادی به چشم می خورد که مسلما نتایج این گزارش‌ها می تواند به نوسان معنادار بازار ارز منجر شده و معاملات طلا را متاثر سازد. روز دوشنبه گزارش تولیدات صنعتی و کارخانه ای بریتانیا منتشر خواهد شد. روز سه شنبه گزارش دستمزد بریتانیا، فضای اقتصادی آلمان و شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. گزارش شاخص قیمت تولید کننده بریتانیا و آمریکا و همچنین تولیدات صنعتی اتحادیه اروپا و گزارش بازار کار استرالیا در روز چهارشنبه منتشر می شود. روز پنج شنبه گزارش خرده فروشی آمریکا در تقویم اقتصادی خودنمایی می کند و در روز جمعه نیز قرار است شاخص قیمت مصرف کننده اروپا انتشار یابد.