احتمال کاهش قیمت زغال ‌کک‌شو

07:32 - 1400/01/18
بازار زغال کک شو این هفته معاملات پررونقی را پشت سرگذاشت و قیمت این محصول به محدوده 200 دلار بازگشت. در این میان برخی از فعالان بازار از احتمال فروکش کردن روند صعودی قیمت تا اواخر ماه جاری میلادی خبر می دهند.
احتمال کاهش قیمت زغال ‌کک‌شو

 کمبود عرضه زغال کک شو در بازار داخلی چین این هفته تقاضا را در بازار وارداتی افزایش داد و همین امر نیز از رشد قیمت این محصول حمایت کرد. عرضه زغال کک شو از سوی مغولستان به چین به علت بروز مشکلاتی در زمینه عبور کامیون‌ها از مرز دو کشور در هفته های اخیر محدود شده و در عین حال با آغاز دور جدید بازرسی های زیست محیطی دولت چین از صنایع آلاینده، میزان تولید در معدن زغال سنگ این کشور کاهش یافته است. همچنین انتشار برنامه زمانی تعمیر و نگهداری خطوط ریلی از سوی شرکت Aurizon ،بزرگترین بهره‌بردار خطوط حمل زغال سنگ در استرالیا، در رشد قیمت زغال کک شو دخیل بوده است.  دوره تعطیلی در نظر گرفته شده برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری بر روی خطوط نسبت به پیش‌بینی فعالان بازار طولانی تر بوده و همین امر نیز چشم انداز عرضه را کمی تیره کرده است.

در این میان برخی از فعالان بازار نهاده های فولاد از احتمال فروکش کردن روند صعودی قیمت زغال کک‌شو در هفته های پیش رو خبر می دهند. بر این اساس انتظار می رود با نزدیک شدن به پایان ماه جاری میلادی و به پایان رسیدن بازرسی های زیست محیطی دولت چین از صنایع آلاینده، سطح تولید زغال کک‌شو در این کشور افزایش یابد و همین امر نیز به تعدیل قیمت در بازار داخلی منجر شود امری که می تواند فشار تقاضا را از دوش بازار وارداتی بردارد.

 

ذکر این نکته ضروری است که در هفته اخیر شاخص قیمت زغال کک شو سخت گرید پریمیوم موسسه متال بولتن در قرارداد فوب استرالیا 3/6 درصد بالا رفت و در سطح 197/4 دلار قرار گرفت. در این میان شاخص قیمت زغال کک شو سخت گرید پریمیوم در قرارداد سی‌اف‌آر چین به میزان 3/2 درصد افزایش یافت و به 203/5 دلار رسید.