تردید هندی‌ها و ژاپنی‌ها بر سر خرید نفت ایران

07:03 - 1400/01/18
رای و اراده دولت‌های اروپایی و آسیایی با منافع شرکت‌ها بر سر حفظ برجام متفاوت است؛ در حالی که دول اروپایی و آسیایی اصرار بر حفظ برجام دارند که شرکت‌ها از ترس تحریم‌های ثانویه ایالات متحده از تعلیق و توقف فعالیت‌هایشان در ایران تا اطلاع ثانوی خبر می‌دهند.

در حالی که دولت‌های اروپایی و آسیایی اصرار بر حفظ برجام دارند اما شرکت‌ها از ترس تحریم‌های ثانویه ایالات متحده نسبت به خرید نفت ایران و سرمایه‌گذاری مجدد تردید دارند و البته محتاط شدند. به طوریکه براساس گزارش رویترز اخیرا دو منبع صنعتی گفته‌اند:  شرکت ریلاینس اینداستریز هند، مالک بزرگترین مجتمع پالایشگاهی این کشور به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران، قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند.

در همین حال استیت بانک هند (اس بی آی) بزرگترین بانک این کشور نیز به تمام شعبات خود در مورد تبعات همکاری با شرکت‌هایی که در حال تجارت با دو کشور تحت تحریم آمریکا یعنی ایران و روسیه هستند هشدار داد. این در حالی است که شرکت دولتی بهارات پترولیوم هند درخواست کرده یک میلیون  بشکه نفت بیشتر در ماه ژوئن از شرکت ملی نفت ایران خریداری کند. همچنین شرکت نایارا انرژی هند نیز اعلام کرده: به خرید نفت از ایران در آینده نزدیک ادامه می‌دهد. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد یک هیات هندی شامل مقام‌هایی از وزارتخانه‌های دارایی، نفت و امور خارجه این کشور این هفته برای بررسی راه‌های ادامه تجارت با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا، به کشورهای اروپایی سفر خواهد کرد.

در عین حال گزارش‌ها از ژاپن نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به ژاپن در چهارمین ماه سال جاری میلادی به ۳۳ هزار بشکه در روز رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهش داشت. در عین حال یک مقام وزارت اقتصاد ژاپن گفت: این کشور ممکن است از آمریکا درخواست کند که از برخی از تحریم‌ها علیه ایران معاف شود، زیرا شرکت‌های ژاپنی نمی خواهند به صورت ناگهانی واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

ناظران تردید سرمایه‌گذاری برای حضور مجدد و کاهش خرید نفت ایران را به دلیل افزایش فشارهای ایالات متحده روی متحدان و شرکای تجاری خود جدی می‌دانند. این در حالی است که ایران و 5 قدرت بزرگ اقتصادی برخلاف ایالات متحده به دنبال حفظ برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام هستند.