چشم‌انداز قیمت طلا در روز چهارشنبه

06:54 - 1400/01/18
در روز پرخبر اقتصادی جهانی، معاملات در بازار طلا با رویکردی محتاطانه پیگیری می شود و قیمت این محصول تا این لحظه نوسان قابل ذکری را تجربه نمی‌کند.
چشم‌انداز قیمت طلا در روز چهارشنبه

پس از افت ملموس ارزش یورو در برابر ارزهای مطرح جهان از جمله دلار آمریکا در روز گذشته به تبع بحران سیاسی در ایتالیا، امروز روند شناسایی سود بر روی جفت ارزهای اصلی آغاز شده نیز به حمایت نسبی از یورو در برابر دلار آمریکا منجر شده است. همچنین شاهد رشد یورو به پس از انتشار گزارش بهتر از انتظار خرده فروشمی آلمان در دقایق اخیر بودیم. در پی این امر تقاضا برای فلزات قیمتی از جمله طلا کمی افزایش یافته اما معاملات در این بازار با احتیاط زیادی پیگیری می شود.

در ساعت‌های پیش رو قرار است گزارش‌های اقتصادی مهمی به اطلاع فعلان اقتصادی برسد و به تبع این امر نیز معامله‌گران طلا در بازارهای آتی و نقدی احتیاط را چاشنی کار خود کرده اند. کمتر از یک ساعت دیگر گزارش تولید ناخالص داخلی فرانسه در فصل ابتدایی سال و همچنین شاخص قیمت مصرف کننده اسپانیا در ماه می جاری منتشر خواهد شد. ظهر امروز قرار است گزارش اشتغال آلمان به اطلاع فعالان اقتصادی برسد. در ادامه شاخص اطمیانان مصرف کنندگان اروپا منتشر می شود و بعد از ظهر چهارشنبه نیز گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل ابتدایی سال 2018 و همچنین گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی این کشور از سوی موسسه ADP به بازارها مخابره خواهد شد.انتشار این گزارش‌ها می تواند بازار ارز رادستخوش تغییرات ملموسی کند و همین امر نیز بر روند قیمت طلا تاثیر شایانی خواهد داشت.

از منظر تکنیکال قیمت طلا در صبح امروز موفق به تثبیت در سطوح بالاتر از مرز روانی 1300 دلار نشد و به پایین‌تر از این سطح خزید. همین امر نیز در حال حاضر روند سختی را پیش روی طلا برای صعود قرار داده است. در این میان میانگین موزون نمایی 5 روزه در چهارچوب زمانی روزانه در سطح 1299/6 دلار قرار گرفته و میانگین 13 روزه نیز در قیمت 1300/2 دلار واقع شده است. بدین ترتیب شاهد تراکم سه مقاومت مهم در بازه محدودی هستیم که در صورت شکست این مقاومت ها، باید منتظر صعود قیمت ابتدا تا مرز 1306 دلار بود جایی که در هفته اخیر دو تلاش موفق برای عبور از این مرز بی نتیجه مانده است. در صورت شکست   این مرز نیز می توان به رسیدن قیمت به میانگین نمایی 62 دو روزه در سطح 1314 دلار امید داشت. در این میان کماکان حمایت معتبری در محدوده 1295 دلار در معاملات طلا وجود دارد که در صورت شکسته شدن، باید منتظر افت قیمت به سطوح کمتر از 1290 دلار بود.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1297/6 دلار، افت قیمتی 1/4 دلاری را تجربه می کند. در بازار نقدی قیمت به میزان مختصری افت کرده و در سطح 1298/1 دلار قرار گرفته است.