پیامد افزایش قیمت خوراک روانکارها

06:50 - 1400/01/18
به ادعای تولیدکنندگان در صنعت روانکار قیمت خوراک برای سومین ماه پیاپی افزایش و همین مساله عملیات بنگاه‌های روانکار را با مشکل روبه‌رو کرده است.

حمیدرضا خلیلی؛ دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران در گفت‌وگو با «تسنیم» می‌گوید: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای امسال حدود 42 درصد نرخ خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکارهای صنعتی را افزایش داد. این در حالی است که تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصول این شرکت‌ها صادرنشده و همین مساله تولیدکنندگان و بازار را در بلاتکلیفی قرارداده است.

از دید ناظران افزایش بی رویه قیمت خوراک شرکت‌های روغن‌سازی، بازار را به تصور افزایش قیمت به سمت احتکار این محصول‌ها سوق می‌دهد.

قیمت خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکارهای صنعتی بخش زیادی از قیمت تمام محصول را تشکیل می‌دهد. درشرایط فعلی و با توجه به حاشیه سود اندک تولیدکنندگان روغن، روند تولید را هم با مشکل مواجه کرده و باعث شده ظرفیت تولید کاهش یابد که این مساله نیز در نهایت باعث ایجاد بازارسیاه و بوجودآمدن قیمت‌های نامتعارف در بازار می‌شود.

به ادعای تولیدکنندگان با وجود آنکه از سال 96 تاکنون قیمت خوراک شرکت‌های تولیدکننده روغن‌های صنعتی دو برابر شد اما از سال 93 تاکنون هیچ افزایش قیمتی در محصول این شرکت‌ها صورت نگرفته است. با این حال شرکت‌های روغن سازی عرضه را با حداکثر ظرفیت دنبال کرده‌اند تا کمبود از این ناحیه در بازار احساس نشود.

تحلیلگران بر این باورند افزایش قیمت خوراک دریافتی و نیز بلاتکلیفی در خصوص عدم افزایش قیمت محصول نهایی باعث شده بزرگترین شرکت های تولید کننده روانکارها دچار ضرردهی شوند و بدتر از آن اینکه چهار شرکت اصلی از شرکت‌های بزرگ بورسی هستند و تلاطم آن می‌تواند روی روند قیمتی صنعت روانکار در بازار سرمایه نیز تاثیرگذار باشد.

فعالان روغن‌سازی هشدار داده‌اند: با توجه به عدم نظارت بر قیمت گذاری روغن‌های خارجی و حاشیه سود بیشتری که این محصول‌ها برای کانال توزیع دارد، ممکن است مشکلات بوجودآمده برای تولیدکنندگان داخلی، بازار این کالا را در اختیار برندهای خارجی و محصول‌های تقلبی قراردهد.