رویترز گزارش داد

چهار سناریو پیش‌ روی برجام

05:34 - 1400/01/18
رئیس جمهور آمریکا قرار است سه‌شنبه شب تصمیم خود را در زمینه تداوم حضور و یا خروج این کشور از توافق هسته ای با ایران اعلام کند. در این میان موسسه رویترز در مقاله‌ای به بررسی گزینه‌ای قابل اجرا از سوی ترامپ در قالب چهار سناریوی محتمل پرداخته است.
چهار سناریو پیش‌ روی برجام

سناریوی شماره 1: ترامپ لغوتحریم ها را تمدید می‌کند

ترامپ می تواند مطابق روال گذشته که در بازه‌های4 ماهه لغو تحریم ها بر علیه بانک مرکزی ایران و صادرات نفت این کشور را تمدید می‌کرد، این بار نیز همین شیوه را در پیش گیرد و در عین حال مذاکرات با آلمان، فرانسه و بریتانیا را در زمینه دستیابی به توافقی در کنار برجام به منظور پوشش کاستی های این معاهده بین المللی ادامه دهد.

سناریوی شماره 2: لغو تحریم ها از جانب ترامپ تمدید نمی‌شود

ممکن است رئیس جمهور امریکا لغو تحریم‌ها بر علیه ایران را تمدید نکند. بدین ترتیب مجازات‌های مد نظر برای نقض کنندگان تحریم‌ها بر علیه ایران ظرف 180 روز برقرار خواهند شد. بدین ترتیب متحدان اروپایی ترامپ می‌بایست در زمینه نحوه برخورد خود با این موضوع تصمیم بگیرند. در این سناریو ایران باید تصمیم بگیرد که آیا قصد دارد محدودیتهای در نظر گرفته شده برای این کشور در قابل برجام را ادامه دهد یا خیر.

سناریوی شماره 3: ترامپ لغو تحریم ها را تمدید نمی‌کند اما ممکن است در آنها تجدید نظر کند

در این سناریو ممکن است رئیس جمهور آمریکا لغو تحریم ها را تمدید نکند اما به متحدان اروپایی خود اعلام کند در صورتی که این کشورها بتوانند با آمریکا به توافقی تکمیلی در زمینه برجام دست یابند، وی می تواند پیش از به اجرا درآمدن مجازات های ذکر شده در سناریوی شماره دو، بار دیگر تحریم ها را تعلیق کند. در این سناریو نیز ایران باید در زمینه تداوم رعایت محدودیت‌های در نظر گرفته شده در قابل برجام تصمیم گیری کند.

سناریو شماره 4: ترامپ لغو تحریم‌ها را تمدید نمی کند و در عین حال ایران را به نقض توافق هسته ‌ای متهم خواهد کرد

ترامپ ممکن است ضمن تمدید نکردن لغو تحریم ها اعلام کند که با توجه به مدارک ارائه شده از سوی نخست وزیر اسرائیل در هفته گذشته، ایران توفق هسته ای را نقض کرده است. پس از این اقدام آمریکا می تواند از ساز  و کار حل اختلاف موجود در برجام استفاده و از این طریق موضوع بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت بر علیه ایران را پیگیری کند.