پیش بینی آژانس بین المللی انرژِی از افزایش تقاضای نفت خام

05:21 - 1400/01/18

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین پیش‌بینی بازار نفت خام از افزایش بهتر از حد انتظار تقاضا برای این محصول در سال آینده میلادی خبر داد.

در این گزارش با بازنگری در ارقام مصرف نفت خام از جانب روسیه و چین، میزان افزایش تقاضای جهانی این محصول برای سال جاری نسبت به گزارش پیشین به میزان 120 هزار بشکه بالا رفته و به 1/4 میلیون بشکه رسیده است. این رقم برای سال آینده نیز  به میزان 1/3 میلیون بشکه برآورد شده که رقم مذکور نسبت به گزارش پیشین آژانس به میزان 120 هزار بشکه بیشتر است.

تحلیلگران آزانس بین المللی انرژی اعتقاد دارند که در صورت اجرای کامل تعهدات اعضای اوپک و کشورهای غیر عضور در زمینه برنامه کاهش تولید، بازار نفت خام در اوایل سال آینده با کمبود عرضه‌ای روزانه‌ای به میزان ششصد هزار بشکه در روز مواجه خواهد شد و بدین ترتیب در نیمه ابتدایی سال 2017 باید شاهد کاهش ذخایر جهانی این محصول باشیم.

در این گزارش تصریح شده که اظهار نظر قطعی در مورد تاثیرات کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک و کشورهای غیر عضو نیازمند گذر زمان است و در شرایط فعلی نمی‌توان به ارزیابی مجدد بازار اقدام کرد.

بر طبق گزارش اخیر مصرف نفت خام از سوی چین در سال جاری با رشدی 135 هزار بشکه‌ای در روز روز به 11/6 میلون بشکه خواهد رسید.

همچنین میزان عرضه جهانی نفت خام در ماه نوامبر به رکورد 98/2 میلیون تن رسیده که عمده علت رشد عرضه نیز افزایش تولید از سوی اعضای اوپک بوده است. گفتنی است که تولید نفت خام این سازمان در ماه گذشته میلادی با افزایشی سیصد هزار بشکه ای به 34/2 میلیون بشکه در روز رسیده و در مقابل تولید دیگر کشورها  با کاهشی 160 هزار بشکه ای در سطح 57/1 میلیون بشکه بوده است.