موسسه حسابرسی های‌وب تعلیق شد

بازگشایی «های‌وب» همچنان با ابهام

05:17 - 1400/01/18
شایبه‌هایی مبنی بر تعلیق موسسه حسابرسی های‌وب در حالی به گوش می‌رسد که برخی پس از اطلاعیه شفاف‌سازی از پیگیری تصمیم‌گیری‌ها خبر می‌دادند. منتقدان البته به رفتار نهاد ناظر در مرحله پذیرش انتقاد دارند.
بازگشایی «های‌وب» همچنان با ابهام

نماد معاملاتی داده‌گستر عصرنوین (های‌وب) در حالی از اواخر آذرماه سال گذشته با توقف مواجه شده که امروز شاهد انتشار اخبار جدیدی پیرامون این نماد بودیم. به‌طوری‌که مدیران سازمان بورس بازگشایی نماد را منوط به ارایه گزارش حسابرسی شده سال مالی 96شرکت و همچنین تایید و تکمیل نهایی گزارش شفاف‌سازی شرکت دانستند.

در این راستا وحید روشن قلب؛ رییس اداره نظارت برناشران بورسی سازمان بورس اوراق بهادار به ارایه توضیح‌های تکمیلی پرداخت و به «دنیای بورس» می‌گوید: سازمان بورس در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال جاری درخواست شفاف‌سازی برای توضیح برخی موارد از شرکت «های‌وب» کرد. شرکت پس از چند روز اقدام به ارسال گزارش شفاف‌سازی خود به سازمان بورس کرد.

به گفته وی این گزارش مفصل و همراه با چندین ضمیمه بود که سازمان بورس در حال بررسی و رفع موارد ابهام‌آمیز است. قسمتی از موارد اعلام شده در این گزارش نیاز به تغییر و اصلاح دارد. در این راستا سازمان بورس با مدیران شرکت در حال ارتباط است تا موارد مورد نظر رفع شود.

براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر گزارش شفاف‌سازی مزبور در حال بررسی و رفع موارد ابهام‌آمیز و تکمیل است. در این گزارش برخی موارد با ابهام همراه است که سازمان بورس با مدیران شرکت های‌وب در حال رایزنی و مکاتبه برای رفع موارد مزبور است. روشن قلب تاکید دارد: پس از تایید گزارش نهایی و رفع ابهام‌ها و موارد مزبور این شفاف‌سازی برای اطلاع عموم سرمایه‌گذاران منتشر می‌شود.

روشن قلب با بیان این موضوع که تبادل نظر میان سازمان و مدیران «های‌وب» زیاد است، تاکید دارد: تلاش داریم گزارش شفاف‌سازی مزبور هر چه سریع‌تر نهایی و برای اطلاع سهامداران در سامانه کدال منتشر شود.

رییس اداره نظارت برناشران بورسی سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه بازگشایی نماد مزبور را منوط به یک مورد دیگر نیز دانست و گفت: البته برای بازگشایی نماد «های‌وب» انتشار گزارش و صورت‌مالی حسابرسی شده مربوط به سال مالی 96 شرکت نیز نیاز است که باید این گزارش منتشر شود تا زمینه‌ساز بازگشایی نماد فراهم شود.

همچنین صبح امروز اخباری پیرامون اعلام نظر جامعه حسابداران رسمی در خصوص وضعیت «های‌وب» در سایت خبری «سنا» منتشر شد که طبق این اظهار نظر با توجه به میزان ایرادات ناشی از عدم وجود رسیدگی‌های مناسب، عدم تهیه شواهد حسابرسی و عدم تکمیل پرونده حسابرسی به نحو مناسب، موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر (حسابرس رسمی شرکت های وب) از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس به مدت دو سال اخراج شده است.

محمد علیزاده؛ معاونت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار البته در گفت‌وگو با «بورس‌ نیوز» درخصوص شایبه تعلیق دوساله موسسه حسابرسی ناشر «های‌وب» پس از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی تصریح می‌کند: این قضیه در مرحله بررسی و تصمیم‌گیری قرار دارد.

در همین رابطه محمد علوی؛ دبیرکل جامعه حسابداران رسمی نیز با اشاره اینکه این تعلیق از سوی سازمان بورس انجام گرفته است، تاکید کرد: جلسه هیات انتظامی جامعه حسابداران رسمی در این خصوص هنوز تشکیل نشده است. از دید جامعه حسابداران رسمی ایران با توجه به اینکه موسسه‎های معتمد حسابرسی مشمول تنبیه انتظامی هستند، سازمان نیز قضیه را پیگیری کرده است.

پس از بررسی مجدد صورت‌های مالی سنوات گذشته «های‌وب» و الزام این ناشر به تعدیل در صورت‌های مالی سنوات قبل از پذیرش در بورس و ارایه صورت‌های مالی سال 96 بر طبق استاندارد مورد قبول جامعه، با اعتراض سازمان بورس مواجه شد. البته منتقدان اعتقاد دارند تصمیم اخیر نهاد ناظر این پرسش اساسی را مطرح می‌کند که چرا سازمان بورس در مرحله پذیرش، به این ابهام‌ها توجهی نکرده است?

پیش‌تر «دنیای بورس» در همین رابطه اطلاع‌رسانی‌های لازم را ارایه کرده بود:

آنچه باید در خصوص قضیه های‌وب بدانید؟

آمادگی های وب در اعمال تعدیل

پاسخ بورس به توقف های وب

برآورد زمانی بازگشت های وب

رای جامعه حسابداران درباره های وب