پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن در هفته آتی

05:03 - 1400/01/18
موسسه بازار فلزات شانگهای در گزارشی از احتمال افزایش قیمت سنگ آهن پس از تعطیلات روز کارگر در چین خبر داد اما اعلام کرد این افزایش قیمت محدود خواهد بود.
پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن در هفته آتی

موسسه بازار فلزات شانگهای (SMM) در گزارش اخیر خود با استناد به کاهش ذخایر سنگ آهن در بنادر چین برای چهارمینهفته متوالی پیش‌بینی کرد که قیمت این محصول پس از تعطیلی دو روزه بازارهای چین در هفته آینده، روندی صعودی را تجربه کند. ذکر این نکته ضروری است که روزهای دوشنبه و شنبه پیش رو بازارهای چین به علت بزرگداشت روز کارگر تعطیل خواهند بود.

براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ آهن در هفته آتی حداکثر تا محدوده 70 دلار پیشروی کند. علاوه بر کاهش موجودی انبار، به تبع افزایش سختگیری دولت چین بر معادن سنگ آهن، عرضه این محصول در آینده نزدیک در بازار داخلی چین محدود خواهد شد و همین امر نیز بخشی از خریداران را به سوی بازار وارداتی سوق خواهد داد.

تحلیلگران SMM اعتقاد دارند که وجود حاشیه سود مناسب در صنعت فولا چین نیز عامل دیگری در تحریک تولید محصولات فولادی و رشد مصرف سنگ آهن خواهد بود. براساس محاسبات این موسسه هم اکنون حاشیه سود خالص فولادسازان شرق چین به 600 تا 700 یوان در در هر تن رسیده و رقم مذکور برای واحدهای تولیدی در شمال این کشور نیز در سطح 400 تا 500 یوان قرار دارد.

با این وجود سختگیری‌های زیست مخیطی تنها گریبان تولیدکنندگان سنگ آهن را نمی گیرد و فولادسازان نیز از این ناحیه متضرر خواهند شد. از اواخر هفته گذشته دور جدیدی از محدودیت‌های تولیدی به منظور مقابله با معضل آلودگی هوا پیش روی واحدهای تولید فولاد در استان جیانگسو و شهرتانگشان قرار گرفته و به همین دلیل نمی‌توان انتظار افزایش ملموس تقاضا برای سنگ آهن از سوی فولادسازان را داشت امری که رشد قیمت این محصول را محدود خواهد کرد.