با کمبود عرضه و کاهش ذخایر چین رقم خورد

متانول در یک قدمی 400 دلار

04:55 - 1400/01/18
با تداوم روند کمبود عرضه متانول به بازارهای آسیایی و کاهش غیر منتظره سطح ذخایر در چین، این محصول رشد قیمت مناسبی را در این هفته پشت سرگذاشت و در یک قدمی 400 دلار قرار گرفت.
متانول در یک قدمی 400 دلار

پلاتس: برخلاف انتظارات فعالان بازار محصولات پتروشیمی، این هفته سطح موجودی انبار متانول در بنادر چین روندی نزولی را تجربه کرد و همین امر نیز به افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی و وارداتی منجر شد. به علت کمبود عرضه ملموس در بازار جنوب  و جنوب شرق آسیا، بسیاری از معامله گران چینی محموله هایی که به بازارهای این کشور گسیل شده بود را به مناطق مذکور فرستاند. بدین ترتیب میزان موجودی انبار متانول در بندر تایکانگ در هفته اخیر 19 هزار تن پایین آمد و سطح ذخایر در بندر جیانگسو نیز نزدیک به 17 هزار تن کاهش یافت.

برخی از فعالان بازار پیش بینی می کنند که روند صادرات مجدد متانول از چین به مناطق دیگر آسیا در هفته آینده نیز پابرجا بماند. به تبع کاهش سطح ذخایر متانول در چین، قیمت این محصول در بازار داخلی به 3230 دلار در هر تن رسیدکه این رقم برابر با 4013 دلار بر مبنای قیمت های وارداتی است.

تعطیلی برخی از واحدهای بزرگ تولید متانول در  خاورمیانه همچون پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی فناوران در این ایران و همچنین پتروشیمی صلاله در عمان از دلایل اصلی کمبود عرضه این محصول به بازارهای آسیایی به شمار می رود.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 13 دلاری در این هفته در سطح 398 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با افزایشی 2 دلاری، قیمت 423 دلار را تجربه کرد. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 8 دلار افزایش یافت و این محصول در سطح 415 معامله شد. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند متانول با رشدی 10 دلاری به 404 دلار رسید.