با تقویت دلار و بروز برخی تحولات در سمت عرضه رقم خورد

جو منفی بازار فلزات در پایان هفته

04:52 - 1400/01/18
رشد قابل ملاحظه شاخص دلار از شب گذشته تاکنون، تقاضا در بازار فلزات را صبح امروز به میزان ملموسی کاهش داده و همین امر نیز به تضعیف قیمت این محصولات منجر شده است. در این میان برخی از تحولات سمت عرضه از جمله افزایش موجودی انبار روی و همچنین اخبار مربوط به تحریم شرکت روسال نیز در افت قیمت فلزات نقش آفرین بوده اند.
جو منفی بازار فلزات در پایان هفته

با افزایش بیش از پیش بازده اسناد خانه آمریکا و همچنین تضعیف یورو در برابر دلار به تبع عدم افزایش نرخ های بهره و همچنین تصمیم به تداوم اجرای سیاست های پولی انبساطی از سوی بانک مرکزی اورپا، شاخص دلار از شب گذشته تاکنون افزایشی ملموس را پشت سر گذاشته و با رسیدن به 91/65 واحد، به بالاترین سطح خود در سه ماه و نیم اخیر رسیده است. با رشد  قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان، تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش یافته و همین  امر نیز قیمت فلزات را زیر فشار قرار داده است.

در این میان روز گذشته شاهد افزایش بیش از 15 درصدی موجودی انبار روی در بازار فلزات لندن بودیم امری که جو معاملات بر روی این محصول را منفی کرده است.

در این میان شایعاتی از استعفای رئیس بخش فروش روسال به گوش می رسد. فعالان بازار معتقدند که  برخی از تغییر و تحولات روزهای اخیر در شرکت روسال به منظور یافتن راهی برای خنثی کردن اثرات تحریم های اخیر خزانه داری آمریکا علیه این شرکت در حال انجام است.

در این میان کارفرمای معدن اسکوندیدای شیلی اعلام کرد که دور اول از مذاکرات زودهنگام حقوق و دستمزد میان این شرکت و اتحادیه کارگری معدن برگزار شده اما نتیجه ای از این مذاکرات حاصل نشده است. پیش تر خبرهایی از موضع مثبت طرفین این مذاکرات در بازار منتشر شده بود.انتشار این خبر حمایت مختصری را از قیمت مس به عمل آورده و از افت ملموس قیمت این محصل جلوگیری کرده است.

بدیین ترتیب هر تن مس در معاملات آتی لندن تا این لحظه با افتی 0/8 درصدی به 6908 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/7 درصد ارزان شده و در سطح 2257 دلار قرار گرفته است. روی با کاهش قیمتی 0/5 درصدی در قیمت 3124 دلار معامله می شود و قیمت سرب نیز 0/4 درصد پایین آمده و در سطح 2330 دلار قرار گرفته است.