بازگشت شاخص دلار به سطح 90 واحد

04:19 - 1400/01/18
پس از رشد نسبتا ملموس شب گذشته شاخص دلار، این نماگر در صبح امروز نیز به لطف تقویت دلار آمریکا در برابر پوند بریتانیا و ین ژاپن در مسیر صعودی قرار گرفته و به 90 واحد رسیده است.
بازگشت شاخص دلار به سطح 90 واحد

شب گذشته آمار تعداد استفاده کنندگان از بیمه بیکاری در آمریکا اعلام شد و نتیجه این گزارش تقریبا همراستا با پیش بینی ها بود. در مقابل آمار ناامیدکننده ای از سطح خرده فروشی بریتانیا به بازارهای مخابره شده و همین امر نیز به تزلزل ارش پوند در برابر دلار آمریکا منجر شد. همچنین در حالی که بسیاری گمان می کردند که بانک مرکزی بریتانیا در جلسه ماه آینده خود به افزایش نرخ بهره دست بزند، رئیس این نهاد افزایش نرخ بهره را قطعی ندانست و اعلام کرد که تنها احتمال این امر وجود دارد. همچنین تضعیف ین در برابر دلار پس از کاهش ریسک سیستماتیک بازار نیز در تقویت شاخص دلار تاثیرگذار بود.

تضعیف پوند و ین در برابر دلار آمریکا صبح امروز نیز با شدت کمتری ادامه یافته و همین امر نیز بر تداوم رشد شاخص دلار و رسیدن این نماگر به سطح 90 دلار دامن زده است.

در این میان قرار است هفته آینده نشست بانک مرکزی اروپا برگزار شود. سرمایه گذاران بازار ارز انتظار دارند در نشست مذکور سرنخ های جدیدی از تصمیم این نهاد در زمینه عقب نشینی از برنامه خرید اوراق قرضه به دست آوردند. با این وجود قطعی نبودن تصمیم بانک مرکزی در عقب نشینی از برنامه خرید اوراق، بخشی از سرمایه گذاران را به سوی شناسایی سود بر بروی جفت ارز یورو- دلار ترغیب کرده و  خروج از بازار ترغیب کرده و همین امر نیز به افت ارزش یورو در روز جاری منجر شده است. 

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات روز جمعه شاخص دلار با رشدی 0/1 درصدی به 90/02 واحد رسیده است.