رشد متانول در پی باز شدن پنجره آربیتراژی

03:58 - 1400/01/18
با مهیا شدن فرصت آبیتراژی میان شرق و جنوب آسیا در بازار متانول، قیمت این محصول در بازارهای چین و کره جنوبی افزایش یافت اما در بازار هند روندی رو به افول را تجربه کرد. در این میان رشد تقاضا از سوی معامله‌گران در جنوب شرق آسیا به منظور پوشش موقعیت های فروش در قراردادهای آتی نیز در حمایت از قیمت متانول نقش‌آفرین بود.
رشد متانول در پی باز شدن پنجره آربیتراژی

پس از جهش هفته گذشته قیمت متانول در جنوب آسیا و افزایش اختلاف قیمت میان بازار شرق آسیا به ویژه چین و بازار هند، این هفته پنجره آربیتراژی میان این دو منطقه باز شد و بخشی از محموله ها از سوی شرق آسیا به بازار هند حرکت کردند. بدین ترتیب عرضه به بازار چین این هفته کاهش یافت و در مقابل با افزایش عرضه به بازار هند قیمت در این منطقه بالا رفت.

در جنوب شرق آسیا این هفته شاهد افزایش تقاضا برای متانول از سوی معامله گران بازار آتی بودیم که این امر حمایت مناسبی را از قیمت در بازار وارداتی به عمل آورد. بخشی از معامله گران آتی که در ماه های گذشته موقعیت فروش اتخاذ کرده و قصد تسویه فیزیکی را داشتند، این هفته اقدام به خرید محصول مورد نیاز برای پوشش تعهد خود در بازار نقدی کردند که این امر سطح تقاضا در بازار جنوب شرق آسیا را بالا برد.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 15 دلاری در این هفته در سطح 380 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با افزایشی 5 دلاری، قیمت 415 دلار را تجربه کرد. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 9 دلار افزایش یافت و این محصول در سطح 399 معامله شد. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند متانول با افتی 6 دلاری به 416 دلار رسید.