مجمع صنایع کاغذ پارس با تقسیم سود 20 تومانی پایان یافت

عدم نیاز « چکاپا » به افزایش سرمایه

03:38 - 1400/01/18
مجمع سالانه صنایع کاغذ پارس هرچند با تقسیم سود 20 تومانی به پایان یافت اما هیات مدیره از طرح توسعه جدید «چکاپا» و عدم نیاز به مقوله افزایش سرمایه برای تولید تیشو برای تولید دستمال کاغذی خبر داد.
عدم نیاز « چکاپا » به افزایش سرمایه

مجمع سالانه گروه صنایع کاغذ پارس در حالی برگزار شد که در پایان از 35.1 تومان سود ساخته شده به ازای هر سهم، 20 تومان سود تقسیم شد.

گزارش مدیرعامل

مدیرعامل در گزارشی که ارایه داد، عنوان کرد با توجه به افزایش نرخ ارز، صادرات خمیر شرکت به شدت رشد یافته و  در دو ماه آخر سال 1396 به اندازه کل سال گذشته صادرات شکل گرفت. در واقع مجموعه از تولید و فروش کاغذ به سمت فروش و صادرات خمیر حرکت کرد.

در بخش دیگر گزارش هیات مدیره عنوان شد، مجموعه در محصول‌ها به جای کاغذ فلوتینگ که از کاغذ بازیافت تولید می‌شود به تولید کاغذ یکرو سفید روی آورد که یک لایه از خمیر ویرجین و یک لایه از کاغذ بازیافتی تولید می‌شود و ارزش افزوده بیشتری دارد. تولید این نوع کاغذ به خاطر استفاده از خمیر ویرجین در انحصار شرکت است.

در سال گذشته مجموعه اقدام‌هایی جهت کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی دستگاه‌ها انجام شد. سود هر سهم امسال نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشت که به خاطر پرداخت مالیات بیشتر در سال منتهی به 30 آبان‌ماه سال 96 بود. یعنی در  سال گذشته به خاطر زیان انباشته سال‌های قبل، 8 میلیارد تومان کمتر مالیات پرداخت شد. البته 10 میلیارد تومان تعدیلات سنواتی بیشتری نسبت به سال قبل هم شکل گرفت. به گفته مدیرعامل سود سال آینده با توجه به اجرای طرح توسعه به ازای هر سهم 60 تومان پیش‌بینی می‌شود. همچنین بازدهی سهم گروه صنایع کاغذ پارس در سال مالی گذشته بیش از 40 درصد بود.

مدیرعامل در بخش دوم گزارش خود به طرح توسعه شرکت پرداخت که در قالب شرکت «پارس طبیعت سلولز» با مالکیت تقریبا صد درصدی چکاپا اجرا می‌شود. قرارداد خرید 4 خط تولیدی این کارخانه اجرایی و پیش‌پرداخت ماشین‌آلات در آبان 1396  داده شد. دستگاه‌ها تا اردیبهشت ماه وارد کارخانه و تولید آغاز می‌شود.

 مدیرعامل انواع ظرف‌های یکبار مصرف موجود در بازار شامل فوم، آلومینیومی و نشاسته‌ای را نشان داد و به خطرات زیست محیطی و مشکلاتی که برای سلامت جامعه به وجود آورده‌، اشاره کرد. بخشی از سونامی سرطان مربوط به استفاده بی‌رویه از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است. حتی ظروف یکبار مصرف آلومینیومی که به ظاهر سالم‌تر از ظروف پلاستیکی هستند دارای فلز خطرناک سرب هستند که برای قوام‌دهی به آن اضافه می‌شود. ظرف‌های فوم هم با داغ شدن مونومراستایرن متصاعد می‌کنند که 100 درصد سرطان‌زاست.

خمیری که «چکاپا» به کشورهای آسیای شرقی صادر می‌کند برای تولید ظروف یکبار مصرف سازگار با طبیعت و سالم مورد استفاده قرار گرفت و محصول تولیدی آن به استرالیا و نیوزلند صادر می‌‌شود. این ظروف در مایکروویو و تا دمای 240 درجه سانتی‌گراد قابل استفاده است.

تولید ظروف مزبور از خمیر ویرجین در شرکت پارس طبیعت با یک مرحله کمتر نسبت به صدور خمیر صورت می‌گیرد؛ به این صورت که خمیر مرطوب تولیدی می‌تواند بلادرنگ برای تولید ظروف مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که وقتی خمیر صادر می‌شود خشک شده و در مقصد برای تولید مجددا باید پروسه‌ای بر روی آن صورت گیرد که این موضوع سبب ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای شرکت می‌شود. ظروف تولیدی این شرکت علاوه بر مصرف داخلی برای کشورهای همجوار از جمله شهر پاک امارات مصرف خواهد داشت.

پارس طبیعت سلولز در سال 1397 حدود 70 میلیارد تومان و در سال 1398 حدود 150 میلیارد تومان فروش محصول خواهد داشت. ظرفیت اسمی سالیانه 600 میلیون عدد است و در سال 1397 با نصف ظرفیت و در سال 1398 تقریبا با تمام ظرفیت کار خواهد کرد. اجرای طرح توسعه از طریق شرکت جدید سبب استفاده از معافیت‌های مالیاتی ویژه مناطق محروم است. یکی از طرح‌های دیگر شرکت که مدیران در حال مطالعه روی آن هستند، تولید تیشو* برای تولید دستمال کاغذی است.

* کلمه تیشو از مواد اولیه مورد مصرف در صنعت شامل محصول‌‌هایی است که از کاغذهای با وزن کم (نازک و سبک) ، خشک و کرپ دار و یا بدون کرپ (منظور از کرپ شدن، چین خوردگی‌های سطح دستمال کاغذی است که هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالابردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می‌شود. به طوری که هنگام تماس با آب و مایعات بعد از حداکثر نیم ساعت حالت اولیه را به دست می‌آورد.) تولید شده است و عمدتا از الیاف طبیعی است.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس مطلوب و بدون بند شرط اعلام شد. بر مبنای بند 5 (تاکید بر مطلب خاص) نسبت به رسیدگی مالیاتی سا‌‌ل‌های پیش شرکت مانند زیان انباشته 74 میلیارد تومانی و مالیات 1.6 میلیارد تومانی اعتراض‌هایی صورت گرفت که هنوز به نتیجه نرسیده است.

هیات رییسه در این باره اعلام کرد: با اعتراض‌ها و پیگیری‌هایی که انجام شد، ابراز امیدواری کردند: با اسناد و مدارک تهیه شده زیان انباشته سال‌های پیش شرکت تایید شود و بتوان از معافیت‌های مالیاتی مربوطه استفاده کرد. این ارقام سال‌های قبل بیشتر بود و با پیگیری اعتراض‌های انجام شده کاهش پیدا کرد. البته هر چقدر از این اعتراض‌های مورد قبول اداره مالیات قرار نگیرد، مطابق قرارداد واگذاری شرکت، به عهده سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (وآتی) است.

همچنین بر مبنای بند 6 (تاکید بر مطلب خاص) 3 میلیارد تومان بدهی به سازمان‌های دولتی و کارکنان طبق قرارداد واگذاری باید توسط سرمایه‌گذاری آتیه دماوند پرداخت شود که هنوز وصول نشده است. هیات مدیره در این باره عنوان کرد: در سال 1392 که کاغذ پارس را از آتیه دماوند دریافت کردیم قرار شد هر بدهی که برای شرکت مشخص شود به عهده آتیه دماوند باشد. در همین مورد تاکنون 24 میلیارد تومان بدهی معلوم شد که آتیه دماوند پرداخت کرد و برای پرداخت بقیه هم مشکلی نخواهد بود.

پرسش و پاسخ

فروش بی‌محابا: در بخش پرسش و پاسخ، محمد جواد مقدم؛ رییس هیات مدیره درباره علت فروش بی‌محابای حقوقی (سپهر صادرات) پس از تعدیل مثبت «چکاپا» گفت: از خود آن‌ها بپرسید، شاید نیاز به پول برای خرید سهم دیگری داشته‌اند. به گفته وی برخی با من تماس می‌گیرند که آیا طرح توسعه اجرا می‌شود و من مجبورم مکررا توضیح دهم که دستگاه‌ها ساخته شده است و در محل ساخت تست و دوباره باز شده تا به ایران حمل شود.

مشکل اجرای طرح توسعه: هیات رییسه در خصوص اینکه آیا شرکت مشکل کم‌آبی در اجرای طرح توسعه نخواهید داشت؟ می‌گوید: آخرین منطقه‌ای که در ایران دچار کم‌آبی خواهد شد جنوب زاگرس یعنی شمال خوزستان خواهد بود. زیرا پرآب‌ترین رودهای ایران در همین منطقه است. مدیران مجموعه تاکید دارند هنگام خرید کارخانه کاغذ پارس تمام مطالعات لازم انجام شد.

تولید تیشو: هیات مدیره همچنین درباره اینکه طرح توسعه تولید تیشو را به چه طریقی انجام خواهید داد؟ و آیا با خرید شرکت حریر خوزستان خواهد بود؟ تاکید دارد: مجموعه علاقه‌مند بود شرکت حریر خوزستان را بخرد و با آن‌ها هم مذاکره کند که قبل از این به نتیجه نرسید. اما اخیرا احساس شد اراده‌ای برای فروش آن از سوی تامین اجتماعی (شستا) وجود دارد. مجموعه در همین راستا هفته قبل در شرکت صبا تامین جلسه‌ای داشت و در حال مذاکره است.

نرخ ارز: مجموعه «چکاپا» در خصوص تحلیل‌ها در رابطه با نرخ ارز تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد نرخ ارز کاهش پیدا کند، گرچه امیدواری‌ها بر این است که هرچه مصلحت کشور است رخ دهد.

افزایش سرمایه: مجموعه درباره برنامه افزایش سرمایه تصریح کرد: با توجه به همکاری مسوولان استان خوزستان در فراهم آوردن تسهیلات ارزان‌قیمت، مجموعه در حال حاضر نیازی به افزایش سرمایه نمی‌بیند.

تسهیلات: هیات رییسه درباره وام صندوق توسعه می‌گوید: روال دریافت وام از صندوق توسعه با وجود زمان‌بر بودن انجام شده و پرونده «چکاپا» در بانک ملی تهران است. در مراحل اداری پیش‌بینی شده پس از عید بقیه مصوبه‌های آن دریافت شده و پرداخت وام صورت گیرد.

نرخ خمیر ویرجین: مدیرعامل درباره اینکه نرخ خمیر ویرجین از کجا استخراج می‌شود؟ عنوان کرد: در نشریاتی تخصصی مانند  Wood paper  یا IRIS  قیمت خمیر ویرجین هفتگی و ماهانه اعلام می‌شود.

بازاریابی: مدیرعامل همچنین درباره اینکه چه اقدام‌هایی برای بازاریابی محصول‌های طرح توسعه صورت گرفته است؟ تاکید کرد: با شرکتی سرشناس جهت معرفی محصول‌ها به جامعه قرارداد بسته‌ایم و تبلیغات تلویزیونی گوناگونی هم آماده شد که در زمان مناسب پخش می‌شود.

وصول مطالبات: هیات مدیره درباره روند وصول مطالبات نیز عنوان کرد: به خاطر وضعیت اقتصادی کشور مشتریان مجموعه هم در وضعیت مناسبی نیستند و شرکت مجبور است رعایت حال آن‌ها را کند. البته رشد صادرات شرکت سبب می‌شود رشد حساب‌های دریافتنی در سال آینده وجود نداشته باشد. مواد اولیه مثل کاستیک را باید از بورس کالا و به صورت نقد خرید کرد. بخشی از افزایش وصول مطالبات مربوط به کاغذ فلوتینگ است که اخیرا میزان فروش آن را کم کرده‌، چون عرضه‌‌کننده زیاد داشته و اوضاع خوبی ندارد.

تاثیر اعتصاب: هیات مدیره درباره تاثیر اعتصابات در روند فعالیت نیشکر خوزستان عنوان کرد: ما برای مصرف چند سال خود مواد اولیه داریم. اعتصابات تاثیری روی رشد نیشکرها نخواهد داشت، هنوز هم بخش زیادی از باگاس در منطقه سوزانده می‌شود.

«چکاپا» به روایت اعداد

  • بهره مالی به ازای هر سهم؛ (4.7) تومان،  سال گذشته؛ (4.2) تومان
  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 35.1 تومان، سال گذشته؛ 37.3 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 20 تومان، سال گذشته؛ 10 تومان
  • سود انباشته به ازای هر سهم؛ 27 تومان

حاشیه‌های مجمع

- در حاشیه جلسه اعلام شد که اگر طرح توسعه شرکت به خوبی پیش برود سود سال 1398 شرکت بیش از دو برابر سود سال 1397 خواهد شد.

- در حاشیه مجمع سوال‌هایی درباره عطرین نخ قم پرسیده شد که آقای محمدجواد مقدم گفت: این شرکت متعلق به برادرزاده من هست. یک شخصی قصد اخاذی دو میلیارد تومانی از شرکت را داشت که از وی شکایت کرده‌ایم و پس از به نتیجه رسیدن این شکایت، دوباره اقدام به عرضه اولیه خواهد شد.

- رییس مجمع چند بار به مدیرعامل جهت خلاصه کردن گزارش تذکر داد که با اعتراض سهامداران، مدیرعامل از جایی که گزارش را قطع کرده بود مجددا شروع و گزارش خود را کامل ارائه کرد.

- در حاشیه جلسه اعلام شد مشاور تبلیغاتی محصول‌های طرح توسعه شرکت، پیشنهاددهنده کلید به پویش تبلیغاتی حسن روحانی؛ رئیس جمهور است.

چشم انداز صنعت: بر مبنای گزارش مدیرعامل مصارف کاغذ برای بسته‌بندی و بهداشت روبه رشد است اما کاغذ روزنامه و کتاب به علت الکترونیکی شدن رو به کاهش است. چین نقش عمده‌ای در صنعت کاغذ ایفا می‌کند و به خاطر ملاحظه‌های زیست محیطی اجازه ورود کاغذهای بازیافتی را نمی‌دهد و به همین خاطر تقاضا برای خمیر ویرجین زیاد شده است. شاید به همین دلیل است که در چند ماه اخیر قیمت خمیر ویرجین 15 تا 20 درصد در دنیا افزایش یافت.

در ایران به جز کاغذ بازیافتی در تمام موارد دیگر از جمله کاغذ تحریر نیاز به واردات وجود دارد. کاغذ پارس چون خمیر کاغذ را برگ برنده خود می‌دانست در سالیان قبل در ارتقای کمی و کیفی تولید خمیر تلاش انجام داد. پس از آن مجموعه تصمیم گرفت از این برگ برنده خود ارزش‌آفرینی بیشتری ایجاد کرده و به سمت تولید محصول انحصاری از خمیر پیش برود. بدین صورت که خمیر تولیدی علاوه بر تولید کاغذ و دستمال کاغذی می‌تواند در تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی مورد استفاده قرار گیرد.

معرفی مجموعه: صنایع کاغذ پارس در سال 1346 تاسیس و در سال 1349 به بهره‌برداری رسید. این شرکت از تفاله نیشکر (باگاس) ماده اولیه کاغذ به نام خمیر ویرجین را تولید می‌کند. کارخانه در کنار مزارع گسترده نیشکر در خوزستان قرار دارد. تا سال 1392 این شرکت به صورت دولتی و زیانده اداره می‌شد که در این سال به بخش خصوصی (محمدجواد مقدم کارآفرین اهل قم) واگذار و در سال 1395 وارد فرابورس شد.