هفته پر ماجرای فلزات در یک نگاه

03:35 - 1400/01/18
بازار فلزات پایه روند مبهمی را در هفته اخیر تجربه کرد و قیمت محصولات معاملاتی این بازار به تبع تحولات گسترده روزهای اخیر از جمله تعمیق تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و همچنین تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه نوسانات مکرری را تجربه کرد.
هفته پر ماجرای فلزات در یک نگاه

شاخص دلار این هفته دستخوش نوسانات مکرری شد اما در نهایت توانست افزایشی 0/14 درصدی را به ثبت برساند. کشمکش های آمریکا و چین در زمینه تعرفه های وارداتی در هفته‌ای که گذشت در چندین مرحله شاخص دلار را تضعیف کرد. در این میان انتشار برخی آمارهای ناامیدکننده به ویژه از سوی کشورهای اروپایی همچون آمار خرده فروشی و شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان و همچنین شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص مدیران خرید ترکیبی اتحادیه اروپا در مقاطعی منجر به تقویت شاخص دلار شد. در پایان هفته اما انتشار گزارش ناامیدکننده  مشاغل ایجاد شده بخش کشاورزی آمریکا در ماه مارس منجر به تضعیف ملموس شاخص دلار شد و بخش عمدهای از رشد مذکور را خنثی کرد.

در این میان با وجود تضعیف شاخص دلار در برخی از جلسات معاملاتی به تبع تنش‌های تجاری آمریکا  و چین، فلزات پایه از این روند نتوانستند منتفع شوند چرا که عمیق تر شدن جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از دیدگاه فعالان بازار فلزات به عنوان نشانه ای از کند شدن روند رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای کالاهای صنعتی تعبیر شد. این هفته  دولت آمریکا فهرستی جدید شامل 1300 کالا و تکنولوژی چینی را منتشر کرد که برای ورود به آمریکا با تعرفه 25 درصدی مواجه خواهند شد. روز چهارشنبه نیز مقامات چینی از عزم خود برای وضع تعرفه واردتی  بر 50 میلیاد دلار از کالاهای آمریکایی از جمله دانه سویا، خودرو و مواد شیمیایی خبر دادند. این اقدام از سوی آمریکایی‌ها بی پاسخ نماند  و رئیس جمهور این کشور پنج شنبه شب در بیانه‌ای اعلام کرد که از کابینه خود خواسته وضع تعرفه تجاری بر طیف وسیع تری از  کالاهای چینی به ارزش 100 میلیاد دلار را در دستور کار خود قرار دهند.

از دیگر اخبار تاثیرگذار این هفته می توان به تحریم شرکت عظیم آلومینیوم سازی روسال از سوی آمریکا اشاره کرد که این امر در رشد قیمت آلومینیوم در پایان هفته تاثیر شایانی داشت. وزارت خزانه داری امریکا در روز جمعه در دور جدید تحریم های خود بر ضد روسیه، نام 24 شهروند و 14 شرکت  روسی را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد که نام روسال نیز در این فهرست به چشم می خورد. خزانه داری آمریکا دلیل تصمیم اخیر خود را اقدامات روسیه برای خدشه وارد کردن به دموکراسی غرب و همچنین خرابکاری های سایبری عنوان کرده است.

این هفته موجودی انبار بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن روندی نزولی را تجربه کرد اما میزان کاهش موجودی این محصولات چندان چشمگیر نبود.

هفته پر ماجرای فلزات در یک نگاه8

همچنین تغییرات روزانه و هفتگی قیمت فلزات پایه در بازار فلزات لندن به شرح جدول زیر بوده است:

هفته پر ماجرای فلزات در یک نگاه7