با تشدید تنش در روابط تجاری چین و آمریکا اتفاق افتاد

معاملات مبهم در بازار فلزات‌پایه

03:26 - 1400/01/18
با وجود افت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان ، بازار فلزات پایه روندی مبهم را در صبح امروز پشت سر می گذارد و رفته رفته فشار بر معاملات در حال افزایش است. افزایش نگرانی‌ها در زمینه تعمیق جنگ تجاری میان آمریکا و چین پس از وضع تعرفه وارداتی بر طیف گسترده‌تری از محصولات چینی از سوی دولت ترامپ بار دیگر ابهاماتی را پیش روی چشم انداز رشد اقتصاد جهانی قرار داده و همین امر نیز افت تقاضا برای فلزات در صبح چهارشنبه را  به همراه داشته است.
معاملات مبهم در بازار فلزات‌پایه

صبح امروز شاخص دلار روندی نزولی را در پیش گرفت و افتی نزدیک به 0/1 درصد را پشت سرگذاشت. کاهش ارزرش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن و پوند انگلیس، اصلی‌ترین محرک ورود شاخص دلار به محدوده منفی به حساب می‌آید. با این وجود تزلزل شاخص دلار نتوانست تقاضا برای فلزات را به میزان ملموسی تحریک کند چرا که سرمایه گذاران در برهه کنونی نگران کاهش مصرف این محصولات به تبع تشدید تنش های تجاری میان چین و آمریکا هستند.

در سریال وضع تعرفه های تجاری، شب گذشته دولت آمریکا فهرستی جدید شامل 1300 کالا و تکنولوژی چینی را منتشر کرد که برای ورود به آمریکا با تعرفه 25 درصدی مواجه خواهند شد. این کالاها مربوط به حوزه‌های صنعتی، پزشکی و حمل و نقل هستند. وزارت بازرگانی چین نیز صبح امروز وعده داد که این اقدام را تلافی خواهد کرد. بدین ترتیب نگرانی ها در زمینه بروز اخلال در روند رشد اقتصاد جهانی به تبع افزایش تنش‌ها میان این دو قدرت بزرگ اقتصادی  تشدید شد و همین امر نیز چشم اندز تقاضا برای فلزات را در تیره کرد.

از دیگر احبار مهم امروز می توان به تعین نرخ ذوب و فرآوری مس از سوی واحدهای بزرگ ذوب مس چین برای فصل دوم سال اشاره کرد. یک منبع آگاه در این زمینه به متال بولتن اعلام کرد که واحدهای بزرگ ذوب مس چین در روز جمعه حداقل هزینه ذوب و فرآوری هر تن مس را در سطح 78 دلار تعیین کردند که این رقم افتی بیش از 10 درصد را نسبت به نرخ ذوب و فرآوری در فصل ابتدایی سال منعکس می کند.

در برهه کنونی هر تن روی در معاملات آتی لندن با افتی 0/2 درصدی در سطح 3270 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/3 درصد ارزان شده و به 1996 دلار رسیده است. در این میان مس با رشدی مختصر در سطح 6816 دلار قرار گرفته و سرب با افزایش قیمتی 0/1 درصدی به 2399 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/1 درصد گران شد اما آلومینیوم افت قیمتی0/3 درصدی را پشت سرگذاشت. همچنین روی با کاهش قیمتی0/8 درصدی مواجه شد و قیمت سرب نیز به میزان 0/3 درصد پایین آمد.